Adaptar la literatura del sr. Jose Saramago no és feina
fàcil; tot i que aparentment les seves històries són senzilles, sota l’aspecte
de contes s’amaguen plantejaments filosòfics de transcendència. El sr.
Meirelles, després d’haver convençut crítica i públic amb Ciudad de Dios,
s’atreveix amb un dels llibres més populars de l’escriptor portuguès: Ensayo de
la ceguera. Com us deia, el plantejament del llibre té aires de fàbula: una
mena de síndrome deixa cega a la població despertant un nou ordre social que
separa cecs/no-cecs... la història és molt atractiva (com l’obra sencera del
sr. Saramago) i el director brasileny ha estat capaç de donar-li la força
visual que requeria: ombres, llum i desenfocaments per a mostrar-nos com veu
una persona que no veu. Interessants interpretacions de la Julianne Moore i Gael Farcia Bernal. El sr. Saramago va
donar la seva aprovació en veure el film.
Valoració: Notable altLA CARA OCULTA (2011)
Aquest film és d’aquells que el tràiler trenca tot el
possible misteri que pot arribar a crear, és un gran spoiler....i és una pena
ja que el film és capaç de crear una adequada tensió al voltant de la
desaparició de la parella d’un jove i brillant director d’orquestra, el millor és
quan descobrim on està la jove desapareguda (massa ben explicat en el tràiler)
i el triangle que es crea amb la nova parella del protagonista (un torbador, a
estones, Quim Gutierrez) i el joc de comunicacions/cops de tuberia que
s’estableix. Poc ambiciosa però interessant i de bon ritme.
Valoració: Notable altBICICLETA CULLERA POMA (2010)
Aquest és un documental valent i merescudament premiat
(amb Goya) i no només per als/les que l’han ideat i realitzat, sinó, sobretot,
per la família protagonista: la del sr. Pasqual Maragall. Prestar-se a mostrar
els seus neguits, pors i incerteses davant d’un malaltia desintegradora per
definició és quelcom admirable; i més tenint en compte que té la finalitat
d’ajudar a donar a conèixer la malaltia d’Alzeheimer, a sensibilitzar a qui
faci falta per augmentar els recursos per a la investigació que pugui erradicar la malaltia. Expressives són les paraules del
mateix sr. Maragall en les que reconeix que ell no veurà curada la malaltia
però sap que en el futur sí que ho serà i qualsevol ajuda per a combatre-la es
benvinguda. Natural, sincera i necessària.
Valoració: NotableLA DEUDA (2011)
Aquest és un film remake d’una peli israeliana basat en
l’activitat real d’espies subvencionats pel govern d’Israel per a detectar,
perseguir i aniquilar (si es donava el cas) oficials nazis; aquest és el
plantejament polític de partida però s’hi afegeix un fet important: un
d’aquests equips va cometre un error en
el passat que en el present els passa factura, és el deute del que parla el
títol. Present i passat s’interrelacionen per a donar resposta a un misteri que
no serà resolt fins al final.Bon ritme, bones interpretacions i força
interessant els fets històrics dels que ens parlen. Llàstima, però, que al film
li manqui ambició.
Valoració: NotableEL ILUSIONISTA (2010)
Un guió no-filmat del mestre JacquesTati fou recuperat
per un director amb una sensibilitat i estil vintage molt pròxim al cinema
d’aquell: el sr. Chomet. Aquest va demostrar amb -l'excel·lent- Les Triplettes de Belleville que es
podia fer un film actual i modern amb
una estètica i personatges antics; fidel a aquest estil l’Ilusionista és una
meravella de pel·lícula, un homenatge als artistes que sense tanta tecnologia i
efectes especials eren capaços de fascinar al públic, de fer-los somniar... com
ho fa el cinema. Nostàlgica, tendra, emotiva... una meravella! No se la pot perdre ningú.
Valoració:
Excel·lentLOS AMOS DE BROOKLYN (2009)
El director d'aquest film, el sr. Antoine Fucqua va començar a ser reconegut i valorat per la seva feina a Training Day, un film colpidor en el que ens va ensenyar que Denzel Washington podria arribar a ser dolent, pervers i corrupte si s'ho proposava. Los amos de Brooklyn té molt d'aquell film en quant que ens parla de la fina línia divisòria entre el món criminal i el policial; en aquest cas, però, es tracta d'un film coral que ens permet veure les diferents cares de la interrelació d'aquells dos móns. Aquí, el que viu en la part fosca és el que interpretava el paper de bo en l'altra: Ethan Hawke, aquell alumne de policia en pràctiques, ara -més maduret- és el policia corrupte i avariciós. Destaca la presència crepuscular de Richard Gere. Un film fred, sec i ben lligat al que li manca intensitat. No està mal!
Valoració: Notable baixCHICO Y RITA (2010)
Aquest film d’animació neix de la unió del dibuixant
Javier Mariscal i el cineasta Fernando Trueba; es tracta del primer film
d’animació del segon i l’objectiu d’ambdós era plasmar en un film el seu amor
per Cuba, la seva gent i el jazz llatí a partir del dibuixos del primer. El
film ens parla de les trobades entre una parella i la seva relació intermitent
mentre desenvolupen les seves respectives carreres musicals (ella amb més
fortuna que ell). El film aconsegueix aquell objectiu esmentat però, en general,
el film resulta repetitiu i el ritme cau en més d’una ocasió.
Valoració: Bé
NO HABRA PAZ PARA LOS MALVADOS (2011)
Vista la promoció i els reconeixements vinguts del darrer
Festival de Donostia, esperàvem aquest film amb ganes. El director –Enrique
Urbizu- va signar una no suficientment reconeguda Todo por la pasta (amb una
genial Maria Barranco); posteriorment, n’ha dirigit de destacables com: La vida
Mancha o Caja 507. En aquest cas torna al cinema negre amb aportacions
d’actualitat (com la trama terrorista) però el gran interès del film (i gairebé
l’únic) era el paper de l’actor protagonista: Jose Coronado, assumint un rol
d’anti-heroi, violent, malparlat i corrupte, amb uns quants kilos de més que l’allunyen
del paper de seductor al que ens té acostumats/des... malgrat el elogis de
Donostia es tracta d’una interpretació sobreactuada i estereotípica en excés.
El film més sobrevalorat de la temporada, amb un guió i desenllaç molt fluix
malgrat l’atmòsfera ben creada en alguns moments... tantes nominacions als Goya és incomprensible!
Valoració: Suficient
FANTASTIC MR. FOX (2009)
El director d’aquest film és marcià, d’això no en tenim cap dubte. El sr.
Anderson ens ha regalat els millors cants a les famílies disfuncionals i
contemporànies de la Història del Cinema: Ho fèu amb els Tennebaum, Aquatic
Life o Viaje a Darjeeling i ho continua fent a Fantastic Mr. Fox malgrat
l’embolcall de suposat film en stop motion de titelles d’animals antropomòrfics. Continua el seu humor, la seva ironia, les seves pors cap a la
maduresa, els seus guions lúcids i intel·ligents i els seus personatges
excèntrics i tocats del bolet... però malgrat això, entranyables. Film molt
acurat a nivell visual i amb una
preciosa BSO del sr. Alexander Desplat.
En alguns moments, però, perd una mica la direcció. Encantadora!
Valoració: Notable alt
"el ilusionista" em va agradar MOLT! és tan mona...
ResponEliminajo tinc moltes ganes de veure la del coronado, el ramón me la va posar molt bé.
et recomano molt "drive", per cert! per al proper festival en vull la crítica, he, he.
Sí, l'Ilusionista és una delícia.
ResponEliminaM'agradaria que veiés la del Coronado, eh? a veure què en pensa?
Ai,sí, Drive em ve molt de gust veure-la, eh? ui, per al pròxim, diu??? no sé, eh? que aquests Nadals m'he pegat atracons cinèfags i ja tinc un altre Festival a punt ...
Doncs nosaltres vam comprar la del Maragall quan vam estar allà per Nadal, però ens fa mandra veure-la perquè sempre acabem veient pelis tristes :(
ResponEliminaPerò ja sé que està bé, ja...
aiiiiiiiiii, "l'illusioniste" la tinc al podi de pendents des que la van estrenar. de la resta, també zero patater, però no les tinc al podi, així que no em preocupen tant. he de fer un replantejament vital però ja!
ResponEliminaa veure si al pròxim festi tinc més sort!
je,je,je,je un 'replantejament vital', això m'ha agradat ... :P
ResponEliminajo crec que en anar un cop per setmana al cinema ja n'hi hauria prou... 1 cop cada 15 dies???? ;)
Cert, Carol noés l'alegria de la huerta però paga la pena...