dimarts, 9 de maig del 2023

COM RETALLAR DESPESES

 

Fa dos anys, el professor d'economia Yusuke Narita va explicar que l'única manera d'enfrontar l'envelliment de la població japonesa seria que els vells se suïcidessin en massa. El suïcidi forma part  de la tradició local, i ofereix propostes tan diverses com els kamikazes de la Segona Guerra Mundial o els harakiris que durant el segle XIX practicaven els samurais que, abans de veure la seva vida tacada per un delicte, s'esbudellaven per mitjà d'aquest ritual honorable.

Yisuke Narita, de 37 anys, no és cap pelacanyes. És professor als Estats Units, a la prestigiosa universitat de Yale, on entre d'altres eminències va estudiar el senyor Burns d'Els Simpsons. Per això les seves paraules van tenir un gran ressó a la terra del sol naixent, on l'anomenada tercera edat ha arribat a la categoria de llast. (Ja el 2013, l'aleshores primer ministre de Finances, Taro Aso, va dir que els vells haurien d'afanyar-se a morir per, d'aquesta manera, estalviar al país la despesa mèdica que suposen). Ara, Yusuke Narita ha refermat les seves opinions en una entrevista a The New York Times, on amplia el seu parer sobre l'eutanàsia i explica que en certs casos hauria de ser obligatòria. 

Aquestes proclames fan que tingui un gran nombre de seguidors joves, d'aquests que viuen convençuts que tots els seus mals són consqüència de la generació anterior, que els barra el pas i en aquest cas, a més, els impedeix progressar econòmicament. La seva conclusió és que la culpa de tot la tenen els seus avis, que viuen més anys que abans. Manera de solucionar-ho: carregar-se'ls. Primer pas: eutanàsia, voluntària o no.

Els que creguin que són les paraules d'un il·luminat farien bé de llegir Diario de la guerra del cerdo, que narra una guerra a mort entre joves i vells. Adolfo Bioy Casares la va escriure als 55 anys, quan ja ensumava per on aniria el futur. Calceu-vos, perquè el temps no fa més que donar-li la raó.

Quim Monzó a
La Vanguardia
del 18/02/23

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada