dimecres, 25 de setembre del 2024

'BICICLETA, CULLERA, POMA' AL CINECLUB LA RAPITA


Coincidint amb el Dia Mundial de l'Alzheimer, el passat 21 de setembre, el CineClub La Ràpita ofereix un sessió amb un dels documentals que millor ha sabut exposar el què comporta tenir aquesta malaltia o conviure amb algun familiar que la tingui.

Bicicleta, cullera, poma (2010) és el documental dirigit per Carles Bosch que s'aproxima a Pasqual Maragall i la seva família poc després d'haver fet públic ell mateix que patia Alzheimer. Durant dos anys, l'equip de rodatge va acompanyar l'ex-president de la Generalitat i la seva família en diferents visites al neuròleg, en les reuninos familiars a la masia de Rupià i en la vida quotidiana de la família Maragall. 

Les 3 paraules del títol formen part de l'exploració clínica de la memòria a curt termini que s'utilitza a l'hora d'abordar la malaltia. El documental no pretén ser un documental només de l'Alzheimer sinó de l'impacte que aquesta genera en la persona que la pateix i en el seu entorn familiar; i ho fa d'una manera que ens fa evident la incomprensió, l'impotència i la soledat davant d'una situació tan colpidora. L'encert del film, precisament, resideix en com és capaç d'exposar les relacions i les dinàmiques familiars que es desenvolupen després d'un diagnòstic d'aquesta malaltia, els mecanismes de supervivència que es generen. 

Un film valent en el que la família Maragall es 'despulla' davant la càmera per a mostrar l'espontaneïtat i la vulnerabilitat dels éssers humans davant l'Alzheimer.

Estrenada en el Festival de Cinema de Donostia va guanyar el Premi al Millor Documental en els Goya i en els Gaudí el 2011.

La projecció comptarà amb la presentació de l'Associació Familiar Alzheimer Montsià. 

Un film necessari per a conscienciar, aprendre i emocionar

dimarts, 24 de setembre del 2024

SITGES 2024: CARTELL I PROGRAMACIO

 

Enguany arriba l'edició número 57 del Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya que tindrà lloc del 03 al 13 d'octubre. Enguany serà el 34 any que hi vaig, de forma ininterrumpida cada any; gràcies a Amposta Ràdio tinc la sort, des de fa uns anys, d'anar com a acreditat de premsa... tota una setmana devorant cinema sense parar i gaudint de l'ambient festivalero que només té lloc a Sitges.

Ja fa anys que la programació del Festival de Sitges és inabastible, inassumible, impossible arribar a tot el què allà s'hi programa. Per tant, entre totes les seccions que al llarg dels anys ha anat acumulant: Secció oficial, Panorama, Noves Visions, Anima't, Brigadoon, Clàssics, Family i WomanInFan... hem de seleccionar allò que volem veure, bucejant entre tanta oferta.

El cartell ens parlar de la desfiguració, de l'univers freak, leitmotiv del Sitges 2024.

El Jurat de la secció oficial del Sitges 2024 està format per: Christophe Gans (director), Fred Dekker (guionista i director), Carlota Perea (directora), Stephen Trower (music) i Lisa Dreyer (directora de festival).

Com ja és habitual dels darrers anys, la llista de premiats de forma honorífica és considerable:

-       Gran Premi Honorific:

o   Geoffrey Rush  (actor)

-       Premi Honorific Maquina del Temps:

o   Mike Flanagan (director)

o   Nick Frost (actor)

o   Alexandre Aja (director)

o   Corey Feldman (actor)

o   Heather Langenkamp (actriu)

o   Fred Dekker (director, guionista)

o   Ovidio G. Assonitis (director, productor i guionista)

-       Nosferatu:

o   Fabio Testi (actor)

-       Premi Melies Career:

o   Christophe Gans (director)


Directors rellevants en la programació d'aquí i d'allà són: Steven Soderbergh, Qunetin Dupieux, Fabrice du Welz, Kiyoshi Kurosawa, Soi Cheang, Verronica Franz, Pupi Avati, Nacho Vigalondo, Galder Gaztelu-Urrutia o Carles Torrens.

La Inauguració i la Cloenda aniran a càrrec de veterans: el sr. Steven Soderbergh i Presence obrirà el Festival, una peli sobre una família que es muda de casa i a la nova sembla que "no estan sols"; el sr. Alexandre Aja 'tancarà' el Festival amb 'Nunca te sueltes', en un film amb Halle Berry i una cabana amb entorn sobrenatural.

Com us deia, la llista de propostes és infinita, destaco:
  • La Sustancia (Coralie Fargeat): Un body horror amb Demi Moore que va escadalitzar a Cannes.
  • Exhuma (Jang Jae-hyun): terror sobrenatural amb Choi Min-sik (prota de Oldboy)
  • The Second act (Quentin Dupieux): la nove bogeria d'un dels directors habituals de Sitges, amb Lea Seydoux, Louis Garrel i Vincent Lindon
  • Daniela Forever (Nacho Vigalondo): sobre un home que participa en un assaig clínic per a controlar el seus somnis i poder-se reunir amb la seva novia morta.
  • Rich Flu (Galder Gaztelu-Urrutia): El director de El hoyo ens proposa una nova fàbula moral; un viru mata a qualsevol que tingui qualsevol tipus de riquesa.
  • Una ballena (Pablo Hernando): Amb Ingrid Garcia-Johnson en el paper d'una assasssina a sou, amb un component de criatura monstruosa
  • Bodegon con fantasmas (Enrique Buleo): Proposta esperéntica, comedia negra amb presència paranormal.
  • Timestalker (Alice Lowe): La directora de Prevenge ens planteja una comedia romàntica de reencarnacions
  • Speremageddon (Tommy Wirkola/Rasmus A. Siversten): D'animació amb una carrera d'espermatozous. Comèdia hilarant sobre el despertar sexual adolescent.
  • Memorias de un caracol (Adam Elliot): Nova proposta d'animació del director de Mary and Max
  • Cloud (Kiyoshi Kurosawa): Des del Japó ens parla dels horror i perills d'internet...
  • Sanatorium Under the Sign of the Hourglass (Germans Quay): La nova filigrana dels reis de l'stop-motion.
  • The soul eater (Alexandre Bustillo i Julien Maury): La nova proposta malrotllera d'aquests directors francesos sobre la desaparició de nens en un poble partat de tot.
  • Maldoror (Fabrice du Welz): El director d'Adoration torna a Sitges en un film sobre un policia que es vol agafar la justícia pel seu compte.
  • Apartment 7A (Natalie Erika James): La directora de Relic ens proposa una preqüela de La Semilla del diablo, amb Julia Garner.

No podem oblidar l'oportunitat que ens ofereix el Festival de Sitges de poder veure en pantalla gran clàssics com Freaks (1931), El conde Drácula (1970) de Jesús Franco, La matanza de Texas (1974), El rostro (1958) de Bergman o Pesadilla en Elm Street (1984)...


10 dies d'intensitat i saturació màxima de cinema. Com ja sabeu, és la meva bombolla paradisíaca anual....


dimarts, 17 de setembre del 2024

SR. ALAIN DELON

 (1935-2024)

Fa unes poques setmanes moria uns dels 'guapos' del cinema francès. El sr. Alain Delon fou, al llarg de tota la seva carrera, un dels sex-symbols del país veí.

El sr. Alain Fabien Maurice Marcel Delon Arnold va nèixer a Sceaux -un dels suburbis de París- i ben aviat, va reduir el seu nom a Alain Delon. Els seus pares es van divorciar quan tenia 4 anys i ambdós es van tornar a casar i tenir flls i filles però ell fou acollit per uns pares adoptius i estigué ingressat en diversos internats, la majoria catòlics; el seu comportament rebel va fer que l'expulsessin de diverses escoles. Amb només 14 anys deixa l'escola i es posa a treballar com a aprenent de carnisser. En 17 anys es va allistar a la Marina francesa durant 3 anys i va fer de paracaigudista en la Guerra d'Indoxina. 

De la professió de militar va ser llicenciat amb deshonor -el sr- Delon era de poca adaptabilitat- i l'any 1956 torna a França on treballa de cambrer, venedor, porter... la seva bellesa i actratiu va fer que coneguès a l'actriu Brigitte Auber i junts van anar al Festival de Cannes; allà el va 'pescar' el productor David O. Selznick i li va oferir un contracte sempre que aprenguès anglès però el sr. Delon va conèixer al director francès Yves Allégret que el va convèncer per a que trenqués el contracte amb el sr. Selznick.

El sr. Allégret li va oferir el seu debut cinematogràfic: Quan la femme s'en mêle (1957), encara com a secundari. El seu primer paper protagonista arribà amb Amoríos (1958), compartint pantalla amb la sra. Romy Schenider... i començarien un relació sentimental en la vida real.

L'any 1960 fou l'any Delon protagonitzant els dos films que el feren consolidant com una dels actors més rellevants del cinema francès: A pleno sol (1959), fent de Tom Ripley  (icònic personatge de Patricia Highsmith, que va aplaudir aquesta adaptació al cinema); l'altre film fou Rocco y sus hermanos (1960) de Luchino Visconti... el sr. Delon només tenia 23 anys.

Juntament amb Louis de Funès i Jean-Paul Belmondo, foren els 3 actors més conegits i eitosos del cinema francès del segle XX. El van comparar amb James Dean, el van anomenar successor de mestres de la interpretació com Jean Marais i Gerard Philipe i també etiquetat com l'enfant terrible del cinema francès.

A principis dels '60, el sr. Delon també s'aproxima al teatre, i la seva reputació s'anava reafirmant fins arribar a una altra obra mestra del sr. Visconti: El Gatopardo (1963).

La seva presència en el cinema de Hollywood no fou massa lluïda, ell mateix va reconèixer que el seu accent amb l'anglès no era el més encertat; tot i això, protagonitzà diversos films que reafirmaren el seu rol de latin lover. Després d'algun paper com a secundari, va protagonitzar El último homicidio (1965). Després vindrien les seves participacions a Mando perdido (1966), Texas across the River (1966) o La noche de la iguana (1964).

A meitat dels '60 torna a França i va enllaçant diverses pelis i obres de teatre d'èxit, fins arribar a l'obre referent El silencio de un hombre (1967) de Jean-Pierre Melville. La dècada dels '70 arrencaria amb diversos films de gàngsters: Jeff (1969), El clan de los sicilianos (1969) o Borsalino (1970)... però cap d'aquests tinguè l'èxit d'anterior films precedents.

Després d'alguns intents de tenir èxit als EEUU, combinant amb les seves feines a Europa, els darrers films rellevants de la seva carrera foren: Nouvelle Vague (1990) de Jean-Luc Godard i Une Chance sur deux (1998) de Patrice Leconte... aquell mateix any va expressar el seu desig de retirar-se de la interpretació, tot i això, ha fet algunes participacions esporàdiques en alguns films, com de Juli César a Astérix y Obélix en los Juegos Olímpicos (2008).

El 2019 va rebre la Palma d'Or en el Festival de Cannes per tota la seva trajectòria artística.

Amb la mort d'Alain Delon, sembla que s'apagui l'última estrella del cinema francès. La seva bellesa inqüestionable, el seu atractiu torbador el podeu recuperar en els que, per a mi, són els seus films imprescindibles: A pleno sol (1959), Rocco y sus hermanos (1960), El eclipse (1962), El gatopardo (1963) o El Silencio de un hombre (1967). Només amb aquests 5 títols us podreu fer una encertada idea de com era Alain Delon actor...

dijous, 12 de setembre del 2024

'ABOUT TIME', AL CINECLUB LA RAPITA

 

Avui reprenem la programació en el CineClub La Ràpita després de les vacances d'estiu; i ho fem amb una pel·lícula que ens ha de donar l'energia per a tornar a la vida quotidiana.

"About time" és un film positiu i romàntic que porta el segell del director britànic Richard Curtis (responsable de films com Love Actually).

La peli ens explica el do que té la família del protagonista -Tim Lake- de poder viatjar en el temps. D'aquesta forma, poden 'arreglar' aquells errors que en algun moment han comès: van al passat, actuen diferent i tornen a un present modificat...  El plantejament de partida és una excusa perfecta per a parlar-nos de les fases d'una relació sentimental: enamorament, compromís, matrimoni... És la versió 'del dia de la marmota' del sr. Murray passat pel filtre amable i romanticon del sr. Curtis. Alguns li podrien critica un excès de sensibiliria i de 'sucre', però té moments divertits i el missatge final (tot i que un pél tradicional) et fa sortir més content de la projecció.

Destacable el repartiment, la posada en escena i l'encertada banda sonora per a una pel·lícula que és més que una història d'amor, és una lliçó de vida, de com estem el temps que estem en aquest món i com ens relacionem amb les persones que estimem.

Bons sentiments per a emprendre la rutina que ens ve després de l'estiu!!

dimarts, 10 de setembre del 2024

FANGOFEST 2024 JA ES AQUI !!!

 

Ja tornem a tenir aquí el festival més gamberro de les Terres de l'Ebre. FangoFest, Festival Internacional de Cinema Fantàstic, Terror i Gore e
nguany arriba a una xifra assenyalada: 15 anys de FangoFest !!!

L'edició d'enguany ve més forta que mai: 400 curts, 50 llargs, 80 convidats, una exposició (Atrae Figurae d'ArteDeCaos del 12 al 29 de setembre) i 2 espais de projecció (El Casal i La Lira Ampostina)-

D'avui fins al diumenge comptareu amb pelis d'actualitat com Os Reviento (de Kike Narcea, Premi a Sitges 2023), La mesita del comedor (la peli de terror del moment amb el seu director -Caye Casas- com a convidat o Malditas (de Carlos Marbán); amb clàssics com Brain Dead (de Peter Jackson).

Cada any, el Ciutadà K s'encarrega de xerrar una estoneta amb les persones il·lustres que ens visiten. Es una ocasió perfecta per a conèixer les interioritats en la producció de qualsevol peli. Aquest 2024 tindrem 2 directors rellevants: Caye Casas (director/autor de films com Matar a Dios i La mesita del comedor, podrem veure les dues al FangoFest) i Manu Carballo (director i guionista vinculat a la majoria de films fantàstics d'èxit dels darrers anys a la península) que rebrà el Premi Honorífic del FangoFest: 'La Porta de l'Infern'. Segur que ens explicaran coses moooolt interessants.

El FangoFest afegeix la literatura dins de la programació amb la presentació de 3 llibres: Isaac López (i el seu monumental treball sobre els cinemes de la província de Tarragona), Josep Casanova Rosa (i la seva literatura que voreja el cinema fantàstic) i Diego Peñalver i Sebastià d'Arbó (clàssics del FangoFest que venen a presentar el llibre que tanca la trilogia de cinema parapsicològic del director/periodista i divulgador dels fenòmens paranormals).

Per primer cop, al FangoFest tindrem sessió de Cosplay amb la visita de 2 agrupacions potents: Katharsis Visions (de BCN i que recrearan l'univers de la sèrie 'V') i Kanancosplay (de Roses i amants de l'univers Star Wars).

Tota la programació la podeu trobar clicant aquí.

Si em voleu acompanyar, a mi em trobareu:
  • 12/09 a les 22:40: Presentació webserie 'Misteris amb Sebastià d'Arbó' (al Casal)
  • 13/09 a les 12:00: Presentació llibre amb Josep Casanova Rosa (al Casal)
  • 13/09 a les 21:00: Entrevista a Caye Casas (al Casal)
  • 14/09 a les 12:15: Presentació llibre Isaac López (al Casal)
  • 14/09 a les 20:45: Entrevista a Manu Carballo (Lira Ampostina)
  • 15/09 a les 12:00: Presentació llibre Sebastià d'Arbó i Diego Peñalver (Racó del Riu)

dilluns, 9 de setembre del 2024

ESTATS EMOCIONALS

 


Avui estic Ventós
ahir sentia Trías.
Fa unes setmanes 
em passejava Nietzsche,
el mes de març Mark Fisher.

Tu sempre sols Zambrano.
Germán Narcís
de vegades Dionís,
potser Schopenhauer.
Guti Sócrates, Marx i Rorty,
Anna sempre Arendt,
Laia em ressona a Morey,
Laura pensament d'Ortega,
Oriol Salvat-Papasseit.
A Pau el vull Riba,
Andreu somriu Epictet,
Robert el meu Dalí terrestre,
Rudi respira Josep Pla.
Miquel Ángel porta maletes Benjamin
i Toni pinta Bataille.
Sílvia, camí de Séneca,
Xavi i Mir em transmeten Freud,
Laura Álvarez de Beauviour,
Mari i Dani, Epicur i Hipàrquia,
i Maria Homedes Muriel Barbery.
Bàrbara i Pili, terra i mar.

Avui no estic Wittgenstein,
voldria caminar Sloterdijk,
aixecar-me Zizek;
sempre una mica menys de sucre
i una mica més de sal.


Roman Aixendri (2023:43) 
Eva i les meves arrítmies

dilluns, 2 de setembre del 2024

RECORD DE LUIS BUÑUEL

 

Àngels caiguts, estigmatitzats
van refent l'espantall
del cec caminant.
Tramuntanes de pasquins
contra la por desfan privilegis
dels odis erissats
que ens fan mal, avui i demà.

Dreçats en terra sense pa
esguarden la pols de la vella vinya.
Aiguamolls de somni fan salpar
veles llatines per l'avenir
que porten als plecs sacsejats
novelles promeses fratrenals.

Cal poar l'enllotada raó
i dignificar-la: som allò que mengem
i els nostres morts no són ben bé morts,
sobre el seu pit de sol d'abril
canyars de soflames ens alerten.

Josep Igual (1998:58). Tríptic