EL TRUCO DEL MANCO (2008)
En el moment que guanyà diversos premis Goya, aquí ja vam parlar d'una de les sorpreses -i millor peli- del cinema espanyol de l'any passat i un director del que esperarem moltes coses: Santiago A. Zannou (que ja té en cartera 3 projectes). Aquest és un film que ens parla de superacions diverses: físiques (tenint en compte la limitació física del protagonista/actor), socials (tenint en compte el barri marginal d'extrarradi en el que succeix l'acció), familiars (tenint en compte el tipus de situació familiar que tenen els protagonistes), econòmiques (tenint en compte la manca de recursos en el que es troben)... El que sobresurt per damunt de tot és la credibilitat que transmet... per tot això, el film es transforma en una eina necessària per a qualsevol tipus de limitació que pensem tenir... si en algun moment de la vida ho arribem a pensar, mirem aquest film i prenguem-ne nota. Com molt bé expressa el protagonista (recordem-ho, amb un limitadora paràlisi física parcial): "¿A mí?¿a mí me dices que no se puede?". Chapeau!
En el moment que guanyà diversos premis Goya, aquí ja vam parlar d'una de les sorpreses -i millor peli- del cinema espanyol de l'any passat i un director del que esperarem moltes coses: Santiago A. Zannou (que ja té en cartera 3 projectes). Aquest és un film que ens parla de superacions diverses: físiques (tenint en compte la limitació física del protagonista/actor), socials (tenint en compte el barri marginal d'extrarradi en el que succeix l'acció), familiars (tenint en compte el tipus de situació familiar que tenen els protagonistes), econòmiques (tenint en compte la manca de recursos en el que es troben)... El que sobresurt per damunt de tot és la credibilitat que transmet... per tot això, el film es transforma en una eina necessària per a qualsevol tipus de limitació que pensem tenir... si en algun moment de la vida ho arribem a pensar, mirem aquest film i prenguem-ne nota. Com molt bé expressa el protagonista (recordem-ho, amb un limitadora paràlisi física parcial): "¿A mí?¿a mí me dices que no se puede?". Chapeau!
Valoració: Excel·lent
REMAKE (2006)
Aquest és el primer film en solitari de Roger Gual que ja debutà amb -la interessant- Smoking room (2002) codirigida amb J.D. Wallovits, des d'aquell film que els dos volen en solitari. Igual que en aquell cas, la gran força del film recau en els diàlegs, en el guió, ratllant 'lo' teatral però sense l'atmòsfera estranya -quasibé kafkiana- d'aquell. El nus de Remake és el conflicte intergeneracional (segons diuen) inevitable entre pares i fills, uns pares hippies que visqueren en comuna i tingueren fills i com, passats els anys, i volent recuperar allò que foren, tornen al lloc dels fets (la comuna) amb la seva 'prole'... els fills i filles els tiren en cara tot el que vulgueren ser i transmetien i què n'ha quedat: enganxats als antidepressions, a l'alcohol... total: infelicitat total i cap 'feelling' ni connexió entre pares i fills. Uns papers potents d'Eusebio Poncela i Juan Diego... per un film, potser excessivament dicursiu i teatral
Valoració: Bé
EL CANT DELS OCELLS (2008)
Pel·lícula arriscadíssima, contemplativa.... i catalana!! ¿recordeu al Dave Gahan disfressat de rei (corona i capa) passejant pel món amb una 'tumbona' tot buscant un lloc on 'enjoy the silence'? Doncs d'aquesta imatge n'hi ha molt en aquest film. No sé si existeix, però ell seria capdavanter en el que podríem anomenar 'slow cinema' ara que l'slow està tan de moda i s'aplica a tot. L'argument és mínim: els reis d'Orient van a adorar al nen Jesús. I gaudim del recorregut per mars, muntanyes, platges i deserts fins que hi arriben. Actors no professionals però molt creïbles. Diàlegs que 'rasquen' els tarantinians. Imprescindible només per a poder afirmar que aquí també es fa cinema innovador i experimental.
Pel·lícula arriscadíssima, contemplativa.... i catalana!! ¿recordeu al Dave Gahan disfressat de rei (corona i capa) passejant pel món amb una 'tumbona' tot buscant un lloc on 'enjoy the silence'? Doncs d'aquesta imatge n'hi ha molt en aquest film. No sé si existeix, però ell seria capdavanter en el que podríem anomenar 'slow cinema' ara que l'slow està tan de moda i s'aplica a tot. L'argument és mínim: els reis d'Orient van a adorar al nen Jesús. I gaudim del recorregut per mars, muntanyes, platges i deserts fins que hi arriben. Actors no professionals però molt creïbles. Diàlegs que 'rasquen' els tarantinians. Imprescindible només per a poder afirmar que aquí també es fa cinema innovador i experimental.
Valoració: Notable alt
LOS TRES ENTIERROS DE MELQUIADES ESTRADA (2005)
És com una 'passera', els actors i actrius (bé, més els actors que les actrius, la veritat) senten la necessitat de passar a la direcció en algun moment de la seva vida, des de Mel Gibson, a Clint Eastwood, a Kevin Spacey o Tommy Lee Jones, que és el dire del film que ens ocupa. Com no podia ser d'altra manera, el sr. Lee Jones s'ha situat pròxim al western, ell ja en fa cara d'això, amb un història que serveix (i molt bé!) per a destapar 'coses': abusos de poder de la 'migra' en la frontera EEUU-Mèxic; racisme, xenofòbia, però també la necessitat de confiar en l'Altre... El guió de Guillermo Arriaga (parella professional fins fa ben poc de González Iñárritu a Amores Perros o 21 Gramos i que ja s'han divorciat) pesa en aquest film, i molt!: històries frontereres, salts en el temps, certa denúncia social i línies narratives paral·leles. Molt interessant!.
Valoració: Notable
Valoració: Notable
EL LECTOR (2008)
Periòdicament es posa de moda revisitar el passat alemany nazi, i ha de ser així! sempre hi ha coses a revisar, a recordar, per a que no es torni a repetir. Vivim un d'aquests moments a nivell editorial o cinematogràfic (com Valkiria). El Lector, és més que aquesta revisió, ja que ens parla de la molt publicitada relació entre una sra. madura i un jove de 15 anys, però la trama subterrània i allò que ens volen dir és com va poder succeí el que succeí a Alemanya i què poden fer les generacions posteriors. En el film, jo també li he vist un tractat sobre la implicació i el compromís, tant a nivell polític com vital, en compromete'ns en allò que creiem just i saber-ho denunciar ... o viure amb la càrrega de no haver-ho fet que és el que li passa al protagonista masculí. El cartell ho reflexa molt bé....i no dic més perquè seria un 'spoiler' com una casa!!!. Genial Kate Winslet (digna mereixedora de premis per aquesta actuació) i Ralph Fiennes (flemàtic, silenciós i turmentat com poques vegades l'hem vist).
Valoració: Notable alt
EL CURIOSO CASO DE BENJAMIN BUTTON (2008)
Ho sento, ho he de dir, aquesta és la pel·lícula de l'any USA. Sí! Ho és!. Per la història, per la feinada tècnica que no notem però que hi ha a tonelades (algun dia en parlarem...), pels actors, per la música, per allò que ens queda després de veure-la... tot i això, tampoc és perfecta. El lligam de la història: velleta a l'hospital a punt de morir que repassa la vida... buf! molt sobat, és el pitjor del film. Aquest fet, però, no ensombreix un film que malgrat la llargada et va 'atrapant' sense deixar-te fins al final. Film enorme en tots els sentits: geogràfic, temporal, vital i emotiu. El millor passatge d'aquest film-riu: la relació entre Brad Pitt-Tilda Swinton (sí, Salva, és tan alta!). Pitt, d'un guapo que fa mal ... però el geni és David Fincher capaç de sotregar-te totalment l'ànima amb aquest film!.
Valoració: Excel·lent
VICKY CRISTINA BARCELONA (2008)
Hem de començar dient que a Woody Allen l'estimem i que està a l'altar de la mitomania del Ciutadà K i, per tant, no som del tot crítics amb el que fa... ens agrada, tot! Tot i això -i crec que Allen n'és conscient-, un director que es planteja realitzar un pel·lícula per any i en les que ell és el guionista, és molt difícil garantir una qualitat sempre 10. Però tot i l'edat, Woody porta un ritme frenètic que ja voldrien molts! Per molts premis que li donin estem en un Woody menor.... no ens atrapa; primerament, perquè les nenes ianquis són molt ianquis i els spanish són molt spanish. Tal cuál!. Un Barcelona de postal però freda. Una veu en off prescindible i pesada (sembla una guia per a cecs). Una música matxacona i repetitiva (encara que sigui interessant... la de Paco de Lucía és preciosa!). Un Bardem que no acaba de ser el Rodolfo Valentino que ens pretenen vendre, fins i tot el títol és lleig!! .... I una Pe que -tot i no ser la millor interpretació secundària de l'any del món mundial, ni molt menys!!- sí que salva un film que sense ella seria un enorme badall (és xula, perquè és de Woody, que si nó.... :P ) .
Valoració: BéMICHAEL CLAYTON (2007)
Es tracta del debut de Tony Gilroy que fins llavors havia estat un reconegut guionista responsable de la trilogia Bourne, per exemple. En aquest cas -també plena d'intriga com aquella trilogia- la peli ens parla de la immoralitat i pirateria de les grans corporacions i els bufets d'advocats, que el film pretén denunciar... i ho aconsegueix!!. Amb un principi una mica erràtic, amb diversos flashbacks, que en alguns moments ens fa perdre, però si tenim paciència, al final, tot encaixa en una història madura sòlida i amb unes molt bones intepretacions, sobretot la Tilda Swinton (últimament aquesta senyora forma part quasibé del a famíalia) que s'emportà l'Oscar a millor actriu secundària. Amb una fotografia freda que ens recorda al sr. Mann, està produïda per Sidney Pollack (es nota l'aire d'aquells films de denúncia dels anys '70) i la companyia d'Steven Soderbergh (també fa olor d'aquest director inquiet). És com Erin Brockovich però de 'high level' i molt més subtil i enigmàtica... on vas a parar!
Es tracta del debut de Tony Gilroy que fins llavors havia estat un reconegut guionista responsable de la trilogia Bourne, per exemple. En aquest cas -també plena d'intriga com aquella trilogia- la peli ens parla de la immoralitat i pirateria de les grans corporacions i els bufets d'advocats, que el film pretén denunciar... i ho aconsegueix!!. Amb un principi una mica erràtic, amb diversos flashbacks, que en alguns moments ens fa perdre, però si tenim paciència, al final, tot encaixa en una història madura sòlida i amb unes molt bones intepretacions, sobretot la Tilda Swinton (últimament aquesta senyora forma part quasibé del a famíalia) que s'emportà l'Oscar a millor actriu secundària. Amb una fotografia freda que ens recorda al sr. Mann, està produïda per Sidney Pollack (es nota l'aire d'aquells films de denúncia dels anys '70) i la companyia d'Steven Soderbergh (també fa olor d'aquest director inquiet). És com Erin Brockovich però de 'high level' i molt més subtil i enigmàtica... on vas a parar!
Valoració: Notable
EL LINCE PERDIDO (2008)
Goya a la millor pel·lícula d'animació de l'any passat. I dirigida per dos novells en la direcció però no en la feina d'animació, sobretot Raul Garcia que estigué molts anys com a dibuixant a la Disney de les darreres èpoques, com: La Bella i la Bestia, Aladdin, Pocahontas, Hercules o Fantasia 2000.... L'altre co-director és Manuel Sicilia que si ve no té tanta experiència com l'anterior fou el director artístic d'un curt d'animació molt interessant: Estrecho Adventure (1996), en el que, amb l'aspecte d'un videojoc, se'ns il·lustrava l'entrada d'immigrants per l'estret de Gibraltar. Aquests dos xicots s'han unit en la seva primera experiència com a directors d'un llargmetratge amb la producció d'Antonio Banderas. No es tracta d'una obra mestra però té alguns dels actractius de les pelis Disney: uns bons secundaris divertits, un clar dolent i un missatge, en aquest cas, ecologista i conservacionista del medi ambient a la península ibèrica; aquest és un altre dels atractius del films: la proximitat de la història.
Valoració: BéRABIA (1976)
Es tracta d'una de les primeres pelis del gran David Cronenberg, per tant, les més gore, brutes i 'de serie B' de la seva filmografia. El sr. Cronenberg ara ha entrat a l'Olimp de directors seriosos i madurs, amb obres com Promesas del Este... però fa uns anys era dels més apallissats per la crítica, que no pel públic. Ràbia la dirigí després de Vinieron de dentro de... (1975) i les seves similituds són més que evidents: persones que són afectades per algun virus i/o element estrany que provoca reaccions violentes i impensables, en aquest cas, és fuit d'una avançada tècnica de cirurgia plàstica. Sí, podríem resumir-la com la peli 'típica de zombies', que si bé aquests no estan morts reaccionen com a tal. La diferència és que la portadora li apareix una mena de penis retràctil de l'aixella que és el perfora les jugulars de les seves víctimes... sí, delirant! Però amb encant! Mostra clara de l'escola cinematogràfica de l'anomenada 'nueva carne' (Cronenberg, n'és el principal gurú) caracteritzada per films amb una configuració dels protes psicosomàtica produida per algun tipus de transformació tecnlògica i capaç de desenvolupar noves funcions vitals (no necessàriament positives... de fet, quasi mai positives!). Destaca la protagonista, l'actriu porno Marilyn Chambers, artista del clàssic d'aquest gènere Tras la puerta verde (1972) del germans Mitchell.... Rabia és sang, sexe i vísceres a dojo!!!
Valoració: BéEs tracta d'una de les primeres pelis del gran David Cronenberg, per tant, les més gore, brutes i 'de serie B' de la seva filmografia. El sr. Cronenberg ara ha entrat a l'Olimp de directors seriosos i madurs, amb obres com Promesas del Este... però fa uns anys era dels més apallissats per la crítica, que no pel públic. Ràbia la dirigí després de Vinieron de dentro de... (1975) i les seves similituds són més que evidents: persones que són afectades per algun virus i/o element estrany que provoca reaccions violentes i impensables, en aquest cas, és fuit d'una avançada tècnica de cirurgia plàstica. Sí, podríem resumir-la com la peli 'típica de zombies', que si bé aquests no estan morts reaccionen com a tal. La diferència és que la portadora li apareix una mena de penis retràctil de l'aixella que és el perfora les jugulars de les seves víctimes... sí, delirant! Però amb encant! Mostra clara de l'escola cinematogràfica de l'anomenada 'nueva carne' (Cronenberg, n'és el principal gurú) caracteritzada per films amb una configuració dels protes psicosomàtica produida per algun tipus de transformació tecnlògica i capaç de desenvolupar noves funcions vitals (no necessàriament positives... de fet, quasi mai positives!). Destaca la protagonista, l'actriu porno Marilyn Chambers, artista del clàssic d'aquest gènere Tras la puerta verde (1972) del germans Mitchell.... Rabia és sang, sexe i vísceres a dojo!!!
·
21 comentaris:
hola, ciutadà!
el dia que vostè esperava que comencés "el cant dels ocells" les polites estàvem a punt d'entrar al todo a cien de la cervesa, que ho recorda? ;-)
no he vist "el lector", però vaig llegir la novel·la fa molts anys... i en alemany! això té mèrit, eh... em va encantar.
i el benjamin... potser hi vaig anar un dia que no estava gaire fina, però vaig sortir del cine superconscient que em moriré, i una pena... i, per cert, la tilda aquesta qui és? perquè ara la veig a tot arreu i no sé d'on ha sortit.
penso com vostè, que la peli del woody la salva la pe. per cert, ja ho sap que les polites la vam veure a manhattan, aquesta peli? no em cansaré mai de dir-ho... :-P
prenc nota del clooney, gràcies! me la miraré!
BONA TARDA A CAN CIUTADÀ!
Bona tarda, Polita!!
ui, llegint el final del seu comentari m'he sentit com si fos el Dr.House i estigués signant receptes ... quina responsabilitat guiar la seva agenda cinèfaga... :)
Sí, sí, recordo perfectament l'inici de la peli mentres vosaltres cridàveu com a lloques en el mòbil... certament, no quadrava amb el tarannà de la peli... si hagués estat veient 'Juerga en la Universidad' potser no hagués penjat el telèfon... :P
La Tilda Swinton -que medeix 1,79cm i el Salva la troba taaaan alta-començà la carrera amb Derek Jarman a meitat dels '80, sobretot el films independents perquè ella té un cara difícil tot s'ha de dir...però darrerament, i més amb l'Oscar de l'any passat, ha entrat en el firmanet Hollywood... a mi em cau genial!!!!
bona tardaaaaaa
De totes aquestes, només he vist Los tres entierros de Melquíades Estrada. És una peli particular, tot s'ha de dir, però molt interessant. De tota manera, m'agradaria que al pobre Lee Jones li toquessin papers una mica més diferent, que de sherif, poli i persnatges d epinta similar ja l'hem vist molts cops...
p.d: d'on treu el temps, tenint dona, fills i feina per escriure tant i mirar tantes pelis? Que no dorm vostè? Ja descansa prou?
Ai, Carol, en el final del missatge s'insinua una preocupació quasibé maternal, eh??? què mona!!
Sí, que descanso, sí... i jugo amb els nens, i els porto a la biblioteca, i vaig al cinema a les 00.00 quan tinc tothom 'a puesto', i m'emporto el portàtil de la feina a casa per avançar 'feina' per al sr. Blogger mentres miro la TV, i , i...
La malaltia culturòfaga és el que té, et fa treure temps i força d'on sigui... :P
El que comenta del Lee Jones és totalment cert, ja podria fer una comèdia d'època... però és que, aquesta peli de que parlem, l'HA DIRIGIT ELL, EH??? serà que li agrada, no??
BON DIA A VIKINGLANDIA!!!
ja he vist "michael clayton", ciutadà! i m'ha agradat molt! al clooney li queden molt bé les camises de color blanc, se n'ha adonat?
BON DIA A CAN CIUTADÀ!
Ai, no m'havia fixat... és que a mi el Clooney no m'agrada massa, eh?? tan madurs no me van... opto més per Pitt, ein?? Però i la Tilda??? que me'n dius de la Tilda?? se'l menja al super-Clooney, eh???
Bon diaaaaaaa !!!!!
la tilda ho fa molt bé, però jo no vaig saber que era ella fins al final, que va sortir als crèdits (la polita no té moltes llums en diumenge, sap?).
sabia que el clooney va ser un dels nòvios de la germana de la roseanne a la sèrie???
home, home, home, Polita... si la Tilda està de moda...
Ah, sí?? no sabia la antiga novia del Clooney, suposo que devia ser en la època que era 'television man' amb Urgencias, no???
Jo que pensava que m'explicaria que havia estat vosté -un estiu- novia del Clooney??? :P
no, no, eren nòvios a la sèrie! sortia tot jovenet disfressat en una festa de carnaval!
aaaaaahhh!!!
aquest capítol no el devia haver vist... ja m'estranyava no era massa el seu 'tipo' ... vosté sí que ho és, eh???
;)
no em queda més remei que discrepar, per variar, i defensar un cop més "vicky cristina barcelona" (és que no n'he vist cap més, llàstima).
jo no em considero mitòmana del woody allen i "vcb" em va agradar... bastant. no està entre les que més, però tampoc entre les que menys. m'agraden els diàlegs i m'enganxa la història. i la imatge de barcelona, comparativament, no em sembla tan allunyada de la que mostra del manhattan de nova york o del londres modern. vaia, que no espero que woody allen faci retrats de ciutats, a les seues pelis.
a mi m'interessen molt més les palles mentals del parell de turistes ianquis que el frikisme histriònic de la pe i el bardem (sense desmerèixer la seua aportació exòtica), i no em desencaixen gens voltant per la barcelona pija (com pijos són quasi tots els personatges de woody allen). és més: em sorprendria més trobar-m'hi un bardem-pintor-rodolfo valentino que una scarlett-ianqui-de vida dissipada.
potser és que en una altra vida vaig ser una pija ianqui? :P
això sí, el pitjor de la peli: el títol!
Ei,Pats!!! he esperat, he esperat però he hagut d'actualitzar el meu cos demanava actualització tot i que vosté no havia valorat la seva secció preferida: el Festival de Cinefagia... tot i que, ja li val, ja, només n'ha vist una, eh??? hem d'anar més al cinema!!!!!
Allò important, Pats, és que sempre hi ha un fil de connexió, un punt de trobada: EL TITOL ES UNA SOBERANA MERDA !!!!
(jo, encara que sigui en una altra vida, de pija ianqui no la veiga, eh? no! No! NO LA VEIG!!)
faig el que puc, ciutadà, però és que jo no tinc el do de la ubiqüitat com vostè, ni dona, ni fills... ni malaltia culturòfaga, clar! :P
... 'desde lueg', amb la poca feina que té....
per cert, demà aquest blogget fa un any... potser portaré Sugus..
:O
oh, que bé!!! jo en vull de pinya, porfi!
el seu blog és peixos. ja li mira l'horòscop cada dia? ;)
ciutadà, per què diu que al cartell de "the reader" es veu molt bé això del secret? jo no ho veig... :S
almenys vostè tornarà aquí, no?
perdó, m'havia duplicat.
si ha de fer un spoiler, no cal, eh?
Ei, Pats... tenint en compte que aquí no tornarà ningú... podem fer spoiler i tot!!
El que comentes del tema cartell, ja sé que és molta sobreinterpretació, eh?? però el fet que es vegi al Ralph (de gran)xiuxiuejant a la Kate (de jove)sembla com si tot el secret que ell sap d'ella i que la podria ajudar tant no es produeix... és clar, aquesta sensació la pots arribar a tenir (crec que només l'hauré tingut jo) quan has vist la peli i veus tot el que hagués pogut fer per ella i no fa...
Per cert, has vist Slumdog Millionaire? has vist el debat amb la Kelitxi? t'hi apuntes???
hola! hola!
la polita hi ha tornat i alaa!!! sort, SORT, que vaig llegir el llibre aquest fa molt, i, a més, EN ALEMANY. i el vaig entendre i em va agradar molt. però no recordo res de res. nye.
la sobreinterpretació, efectivament, un detall que m'havia passat per alt... :P però sí, per què no?
encara no he vist "slumdog". quan l'hagi vista, jugaré encantada!
Publica un comentari a l'entrada