El Toni entra a classe corrents, amb els ulls esverats i un tall al coll. És un tall profund i ample, del qual vessa sang, més que vermella, d'un granat brillant. A simple vista i sense la verificació oportuna un hom diria que, com que la carn s'ha obert, el trau -que, al principi, devia ser una línia mil·limètrica- té ara una amplada de dos o tres centímetres. La llargada podríem situar-la en vint o vint-i-cinc, ja que comença sota l'orella esquerra, baixa pel coll i acaba a l'altura del pit, una mica més a la dreta de l'estèrnum.
·
- M'han tallat amb una ampolla trencada.
·
La sang li regalima pel coll i li taca la camisa blanca de l'uniforme. També té el coll de l'americana xop de sang.
·
- A veure. ¿Aquestes són maneres d'entrar a classe, Toni?
- És el que el Ferran i el Roger, senyor, han agafat una ampolla trencada que hi havia prop de la máquina de begudes, me l'han clavada i...
- ¿Com s'entra a classe, Toni?¿És així com s'entra a classe?¿De qualsevol manera, s'entra a classe?¿S'entra a classe sense dir 'bon dia?¿És això el que hem après a l'escola, Toni?
- Bon dia -diu el Toni mentre es posa la mà dreta contra el tall per intentar aturar la sang.
- Fa molt de temps que, en general, els costums s'han anat degenerant, i no és culpa vostra, ho sé. També és culpa nostra, de les institucions que no som capaçes d'oferir una educació que fonamenti personalitats educades en el rigor i la responsabilitat. Però també és culpa de la societat, és culpa de tants de pares que exigeixen que l'ecola supleixi l'autoritat que ells són incapaços d'exercir. Tu, Toni, només n'ets una mostra, un gra de sorra a la platja infinita del desgavell universal. ¿On és el rigor d'antany?¿On són l'esforç i el sacrifici?¿On són els detalls bàsics d'educació, d'urbanitat, que us hem inculcat dia rere dia, des que vau entrar en aquesta institució? Sé que a molts altres centres educatius es practica una educació més laxa, i que, essent impossible ara un aïllament total de cada individu, i coneixent la tendència que té el jovent a barrejar-se i confraternitzar, sé, per tots aquests motius, que, per més que la nostra institució lluiti per educar-vos d'una manera exemplar, si nosaltres som els únics que us inculquem unes normes, teniu massa a l'abast el perill d'encomanar-vos de la laxitud dels altres.
- És que estic tot ple de sang, senyor.
- Ja ho veig. I també veig com estàs deixant el parquet. Per no parlar de la camisa, i de l'americana. Ja saps que m'agrada que l'uniforme estigui sempre impecable. Però d'això en parlarem després. Ara vés a recepció i demana al senyor Manolo el pal de fregar i una galleda d'aigua, i procura no anar regalimant sang per tot el passadís, que també l'hauràs de netejar.
·Monzó, Quim (2008)
Mil Cretins
·
Per a les que 'batallen' per aconseguir el CAP
i als/les que aprengueren alguna cosa veient La Clase.
4 comentaris:
jo, veient "la clase", vaig aprendre (o més aviat confirmar) que no vull ser profe, no d'adolescents, almenys. ah, i també vaig aprendre una miqueta més de francès. :)
però crec que no hem de patir. l'altre dia una noia m'explicava que està estudiant pedagogia i que els adolescents li agraden. així que no està tot perdut.
aquesta setmana intentaré treure'm el cap de sobre (gràcies, per la dedicatòria, ciutadà!).
i ara vaig un moment a baix a discrepar...
aquesta setmana, ja? que guai, PATS! ja has fet la pràctica a l'institut?
sobre el tema... una mica antiga, però "rebelión en las aulas" és molt maca.
BON DIA A CAN CIUTADÀ!
Una mica antiga, diu????? però si vosté encara no havia nascut!!!!
Bon dia, Polita ...
però m'agradava molt quan era petita!
Publica un comentari a l'entrada