dimecres, 11 de gener del 2023

LES MILLORS SERIES I PELIS VISTES EL 2022


Com cada principi d'any toca fer repàs del millor que hem vist durant l'any anterior. Portem uns anys d'una cinefàgia galopant imparable, la pandèmia ha ajudat a establir una rutina de visionat considerable. El pic màxim de la pandèmia, l'any dels confinaments, el 2020, vaig establir el rècord personal de 512 pelis i sèries vistes; el 2021: 459 i el 2022: 358 (força lluny de la xifra pre-pandèmia de 224 del 2019). Aquesta precisió en el nombre de pelis i sèries vistes és fruit del registre que porto fent des de 2016 a FilmAffinity

En 358 pelis i sèries vistes durant tot l'any el pòdium de lo millor és gran. La llista que us detallo tot seguit són totes aquelles pelis i sèries que he puntuat amb un 9 (de 0 a 10); per tant, no hi ha una 'peli/sèrie' guanyadora, sinó que n'hi ha moltes...

Pel que respecta a les millors pelis (ordenades per any): 

The Batman (2022), 
Unicorn Wars (2022)
Lynch/oz (2022)
Un año, una noche (2022)
As bestas  (2022)
Moonage daydrem (2022)
Bones and all (2022)
Lightyear (2022)
Men (2022)
Cinco lobitos (2022)
Tori y Lokita /(2022)
Blonde (2022)
La piedad (2022)
Inu-Oh (2022)
Sisu (2022)
The Timekeepers of Eternity (2021)
Licorice pizza (2021),
Memoria  (2021), 
El vientre del mar (2021), 
West side story (2021)
Maixabel (2021), 
Belfast (2021), 
Flee (2021), 
Spencer (2021), 
Drive my car (2021), 
Lamb (2021), 
Los emigrantes (2021)
Pequeño corpo (2021)
Pedra patria (2021)
Queso de cabra y té con sal (2020)
Los miserables (2019)
Corpus Christi (2019)
Those who remained (2019)
Spiderman: un nuevo universo (2018), 
Matrix (1999), 
Y la vida continua (1992)
El cielo sobre Berlin (1987), 
Nosferatu (1979),
Amarcord (1973),
La última película (1971),
Accattone (1961),
El placer (1952), 
El callejón de las almas perdidas (1947), 
 
Pel que respecta a les millors sèries (ordenades per any): 

Separacion (2022)
Love Death & Robots T2 (2022)
Pachinko (2022)
It's a sin (2021)
The Beatles: get back (2021), 
The new pope (2020)
Euphoria (2019), 
Watchmen (2019)
Lo que hacemos en las sombras (2019)
The Boys (2019)
Derry girls (2018)
In my skin (2018), 
Big little lies (2017)
La maravillosa sra. Maisel (2017), 
The leftlovers (2014), 
Game of thrones (2011)

Pel que respecta a les pitjors pelis , aquelles que tenen menys de 5 punts són: Alegrías riojanas (amb 3 punts), Venus, Social distancing, Enys Men, A Wounded Fawn, Asombrosa Elisa, Rainbow, Big bug i Kinetta.



dilluns, 9 de gener del 2023

DE LARRY A HITLER


El canal de televisió britànic Channel 4 ha comprat un quadro d'Adolf Hitler. Pintat per Adolf Hitler, vull dir. Una aquarel·la, suposo. El pla és sotmetre'l a debat dilluns que ve, 24 d'octubre, i deixar en mans de l'audiència si el fan miques o el conserven. Els vots del públic ho decidiran. Un portaveu de la cadena diu que es plantegen si, arribat el cas, el cremaran amb un llançaflames. Tot en viu i en directe.

El programa en que això passarà el presenta Jimmy Carr i es diu Jimmy Carr destroys art. Channel 4 assegura que es tracta d'una exploració minuciosa i matisada dels límits de la llibertat d'expressió en l'art i de si les obres d'artistes moralment menyspreables mereixen ser vistes". Allò tan suat de separar l'obra de l'autor, vaja.

Evidentment s'han alçat veus en contra de la iniciativa, perquè suposa una banalització  del nazisme i tal. L'historial provocador de Jimmy Carr hi ajuda. A mi em recorda aquella emissió de Saturday Night Live de l'any 1982 en què, davant d'uns fogons i a punt de preparar el sopar, Eddie Murphy va aparèixer amb una llagosta a la mà. A punt de ficar-la a l'olla d'aigua bullent i fumejant, va plantejar als espectadors si preferien estalviar-li el suplici. Fins i tot li va posar un nom a la llagosta, per humanitzar-la: Larry. Per acabar-ho d'adobar, Murphy llegia molt ràpidament el número de telefon al qual havien de trucar els que volien que no matés la llagosta i, en canvi, llegia molt lentament el dels que preferien que la fiquès a l'olla. La llagosta movia les potetes, plena de vida, i el cabronàs d'en Murphy mirava als telespectadors amb un mig somriure sorneguer, mentre els vots anaven arribant un rere l'altre. 

Per telèfon, és clar. En aquella època no hi havia mòbils ni watsaps com els que faran servir els telespectadors que dilluns decidiran si el quadro d'Adolf Hitler s'ha de destrossar o no. La televisió evoluciona.

Quim Monzó a La Vanguardia de 22/10/22

dimecres, 4 de gener del 2023

'EL VIAJE DE CHIHIRO' AVUI AL VICTORIA & SAVOY D'ULLDECONA

 

L'amic Manel Raga, programador del Victòria & Savoy d'Ulldecona, un dels projectes cinematogràfics xulos del territori, aquest vespre ens ofereix un film familiar que no us podeu perdre. 'El viaje de Chihiro' és una meravella per a grans i infants, l'aventura que ens planteja el mestre Hayao Miyazaki és un delícia que enamora per moltes vegades que la vegis.

La pel·lícula escrita i dirigida pel mateix sr. Miyazaki es va estrenar l'any 2001 i va aconseguir dues fites importants per a un film d'animació: guanyar l'Òs d'Or en el Festival de Berlin (el primer film d'animació que ho aconseguia) i l'Oscar a la Millor Pel·lícula d'Animació (el primer i únic film japonés d'animació que ho ha aconseguit); una mostra dels més de 35 premis que es va portar en festivals de tot el món.

'El viaje de Chihiro' és la història d'una nena que, sense voler, entra en un món habitat per déus antics i ésser màgics de la mitologia japonesa, un món dominat per la diabòlica Yubaba que li posarà difícil per a sobreviur i marxà d'aquest estrany territori. 

Un perla més del catàleg de grans pel·lícules d'animació que té l'Studio Ghibli. En la que les seves històries són capaces de mostrar una sensibilitat que atreu a grans i petits. Com en la majoria de les pel·lícules del mestre Miyazaki el paisatge s'integra en el film, el folclore nipó s'univeralitza i els personatges no són simples adscrits al clàssic model de 'bons o dolents' sinó que la paleta de grisos és present en tots els personatges. Aquesta és una de les grans lliçons que aprén la protagonista al llarg del film: que on hi ha alegria hi ha tristor i que la foscor és necessària per a que hi hagi llum; es tracta d'un tractat sobre l'adolescència i el difícil pas a l'edat adulta... una nova versió de la clàssica 'Alicia en el país de les meravelles'. Tot i la referència inevitable al clàssic de Lewis Carroll, 'El viaje de Chihiro' està basat en el llibre infantil 'The Marvelous village veiled in Mist' (1988) de Sachiko Kashiwaba; també té influències de 'Los Cuentos de Terramar' de Ursula K. Le Guin

L'excel·lent banda sonora original del sr. Joe Hisaishi és un altre dels grans actractius del film. 

Un film poètic, carregat de nostàlgia però també de ritme i carregat d'una fantasia desbordant, rebosant d'esperits, déus i éssers màgics. Una pel·lícula realment màgica que no us podeu perdre.

dimarts, 3 de gener del 2023

SOBRE LA IMPORTANCIA DE BLADE RUNNER

 

La sessió cinematogràfica d'enguany del Science Needs You, en la que vaig participar com a tertulià, ha estat una ocassió perfecta per a 'revisitar' Blade Runner i el món de significats que l'envolta.

Sé que per a les joves generacions (tot i els repetits intents d'actualització al llarg dels anys) aquest film no significa gran cosa, possiblement molts no saben ni de la seva existència; fins i tot, la gent més veterana la té arxivada en un calaix de pelis dels '80 que han quedat desafades i oblidades... si ets d'aquests darrers, no continuis llegint.

Aquest post és un intent de revaloritzar un dels millors films de ciència-ficció i que ha estat un referent i font d'imitació des de la seva estrena l'any 1982. 

Parlar de Blade Runner és parlar de 'molts' Blade Runners, existeixen 7 versions diferents del film (alguns parlen de 8). Sembla ser que les exigències de la productora no van agradar gens al director, el sr. Ridley Scott, que provocat tires i afluixes des de la seva estrena. D'aquestes 7 versions s'han 'concretat' 3, és a dir, es van arribar a estrenar en cinemes o es van comercialitzar només aquestes 3: la primera de 1982, la segona de 1992 ('Director's Cut') i la tercera de 2007 ('Final Cut'), aprofitant la celebració dels 10 anys i dels 25, respectivament.

Les 7 versions són:

  • 'Esborrany de Blade Runner' de 1982, de 113 minuts de durada: encara no té la música de Vangelis ni té el final feliç de la primera versió estrenada del film.
  • 'Preview San Diego Blade Runner' de 1982, de 116 minuts, 3 plans que no estan en cap altra versió.
  • Blade Runner de 1982 edició USA amb menys violència que l'estrenada internacionalment.
  • Blade Runner de 1928 edició internacional, amb uns pocs segons més de violència.
  • Blade Runner de 1982 de 114 minuts, versió per a la televisió de la que s'han extret paraulotes i despullats.
  • 'Blade Runner Director's Curt' de 1992 que venia precedida per un Work Cut Blade Runner de 1990 (còpia no autoritzada). S'ha extret la veu en off i apareix l'unicorn en paperoflexia.
  • 'Blade Runner Final Cut' de 2007, s'elimina el final feliç, apareix el somni de l'unicorn i continua fora la veu en off.

No podem oblidar l'encertada segona part que el sr. Denis Villeneuve dirigí l'any 2017. Blade Runner: 2049 és una bona continuació i ens fa evident que el llegat Blade Runner continua vigent.

És ben sabut que quan el film es va estrenar l'any 1982 no va rebre ni bones crítiques ni va tenir bona taquilla però, 40 anys després, continuem parlant d'ella. I és que Blade Runner tracta temes ben actuals i planteja un seguit de qüestions filosòfiques que han acompanyat l'ésser humà des del principi dels temps. 

Dos dels temes principals del film són: plantejar-nos els drets dels éssers artificials i de si l'Amor és allò que ens fa humans i humanes... però la pel·lícula planteja moltes altres qüestions: com el desenvolupament emocional dels cyborgs, de si els bioartefactes poden ser autònoms i disposar de lliure albir, del concepte de 'transhumà', del sentit de la Vida, de la identitat i com els records la configuren, de que allò important no és controlar la Vida i la Mort sinó donar sentit al contingut de la primera, de les ànsies d'immortalitat... El sr. Ridley Scott té uns principis religiosos marcats i a aquestes qüestions filosòfiques s'hi afegeixen les de la mitologia i la religió: com el valor de l'ull en tot el metratge  com a referències al verb creador en la cultura egipcia; com el zigurat (o piràmide) on es trobar la corporació Tyrell i el seu 'Déu', la imatge de temple-muntanya cap allò diví, símbol de maternitat en el món megalític i en Blade Runner amb una piràmide sense punta, per tant, inacabada, incompleta...; com el mussol com a representació de saviesa; com la pipa de Gaff, connexió entre el món celestial i el terrenal; com l'aranya en els records de Rachel, fent referència al significat de l'aranya a l'India com a a 'teixedora del vel de les il·lusions' fent referència a que tot són records ficticis, falsos; com les escales que puja Deckard a casa Sebastian, com a representació d'ascensió a l'estat místic dels replicants Roy i Pris; com Pris, que representa l'Acròbata en els arcans del Tarot, símbol del desig de capgirar l'ordre establert; com el número de l'habitació de Deckard, el 9732 que sumat és 21 que és la reducció d'un conflicte (dos) a la unitat (un), és a dir, l'Amor com a solució ... 

El sr. Scott ha manifestat que les seves referències a l'hora de realitzar el film foren: l'arquitectura de Metròpolis (1927), l'estètica del Nighthawks del pintor Edward Hopper, el còmic de Dan O'bannon i Moebius The Long Tomorrow.

Però quins són els 'atractius' d'aquest film que després de 40 anys encara hi ha persones que la reivindiquem?

En primer lloc, l'estil: una ciutat de Los Angeles permanentment nocturna, plujosa i carregada de llums de neó; un aspecte romànticament noir, carregat de melanconia i derrota; aire cyberpunk i marcadament nipó. Amb la brillant fotografia del sr. Jordan Cronenweth acompanyat de l'artista conceptual Syd Mead. És el cinema negre dels '40 del segle XX portat al futur, com si es tractés d'una versió futurista de Humphrey Bogart o Robert Mitchum.  En segon lloc, per la història, el relat breu del sr. Philip K. Dick (¿Sueñan los androides con ovejas eléctricas? de 1968) serveix de base per a un argument que va més enllà de la història incial però mantenint la pregunta de base: què ens fa humans?. El film va més enllà del història novel·lística, per si algú no ha vist el film Blade Runner ens parla de Los Angeles l'any 2019, en el que els éssers humans han assolit un desenvolupment tecnològic i social i la Terra està superpoblada, arribant al col·lapse ecològic per això hem colonitzat altres planetes. S'han creat replicants (robots) per a fer la feina dura a l'espai exterior... però uns s'han rebel·lat, han vingut a la Terra i cal eliminar-los. Els Blade Runner són els encarregats oficials de 'retirar-los'. El test Voight-Kampf serveix per a detectar-los, un test que detecta la 'no emoció'; els replicants s'han fabricat sense emocions tenint en compte les dures condicions en les que hauran de treballar. 

Un altre atractiu del film és allò 'que no veiem' ni ens expliquen: com ha arribat el món a la distopia? és Deckard (el blade runner protagonista) un replicant?... tot allò no explícit ajuden a crear aquesta atmosfera de misteri. Pel discurs final, un dels finals més èpics i memorables del Història del cinema, el monòleg de Roy Batty (líder dels replicants rebel·lats) interpretat per Rutger Hauer just abans de morir és una meravella carregat de mística i nostàlgia per la vida efímera que tenim com a ésser finits.

Un altre gran atractiu és per la banda sonora original del mestre Vangelis on els sons 'del futur' i la composició feta únicament per sintetitzadors ajuden a reforçar aquell estil i estètica de que parlàvem. Una BSO on es conjuguen sons i mots de cultures diferents que són una evidència de l'heterogeneïtat que irradia el film i el món on es situa.

Un altra punt fort del film és el llegat i l'impacte en produccions cinematogràfiques posteriors com: Desafío total, Paycheck, Minority Report, Her, Ex-machina o Nunca me abandones. I a nivell estètic: 12 monos, La Ciudad de los niños perdidos, El Quinto elemento, Dark City o Matrix.

I, finalment, un altre dels atractius del film són els aspectes profètics del mateix: els cotxes potser no volen però la importància de la intel·ligència artificial en el món actual és inqüestionable i imparable, l'investigació en cél·lules mare, la modificació genètica, el poder de les grans corporacions (com la Tyrell Corporation en el film), el bombardeig constant de la publicitat en la població o el fracàs ecològic. 

En definitiva, un film del què podríem escriure hores i hores, que ens planteja el següent pas de la Humanitat, un Transhumanisme personificat en un Deckard i Rachel, que com a uns nous Adam i Eva, poden ser els creadors d'un nou futur i una nova Terra....

Revisiteu Blade Runner !!!!


dilluns, 2 de gener del 2023

QUAN ET TOCA LA LOTERIA


Fa un parell de mesos, un senyor de Nanning, a la Xina, va guanyar la loteria. Se'n va anar a recollir el xec -de 220 milions de iuans- disfressat d'un d'aquells personatges de les sèries de dibuixos animats asiàtiques. A la Xina és habitual que qui guanya la loteria vagi a recollir el premi disfressat perquè així, com que quan li lliuren el xec li fan fotografies, encabat ningú no el reconeix i d'aquesta manera evita que els coneguts li demanen calés. Però  aquest cas de fa dos mesos va merèixer articles a la premsa xinesa perquè l'home no sol no volia que se n'assabentessin els amics gorrers sinó ni tan sols la seva dona i el seu fill. Va explicar: "No ho he dit a la dona i al fill per por que s'hi repengessin i decidissin, en el futur, no treballar o no treballar gaire".

¿Com s'ho farà d'ara endavant? ¿Amagarà per sempre aquesta fortuna i, perquè no sospitin res, viuran tots (ell inclòs) amb el mateix discret tren de vida de sempre? Si és aquesta l'opció que tria i és conseqüent, ¿de què li haurà servit guanyar aquest premi? ¿O se'l gastarà tot soler d'amagat?

Aquests dies molta gent consulta si el bitllet de la rifa de Nadal d'abans-d'ahir que té li ha tocat. N'hi ha que ho consulten diverses vegades, per por que no s'hi hagin fixat bé i, contràriament al que li ha semblat a la primera web consultada, en una altra descobreix que sí que li ha tocat. Em ve al cap la situació contrària: la de la persona que li toca la loteria i això el desespera. Penso en el protagonista de la novel·la Los millones, de Santiago Lorenzo. La cosa va d'un home que no ha cregut mai en la sort i un dia li toca la primitiva. Un per un verifica els números: 2, 12, 13, 14, 45, 49. Tots encertats! El premi, una millonada. Només hi ha un problema: no pot anar-lo a cobrar  perquè és membre dels Grapo, viu en la clandestinitat i no té DNI. Bon Nadal. 

Quim Monzó a La Vanguardia del 24/12/22