dimecres, 4 d’agost del 2010

EL JERUSALEM DEL SR. JORDI SAVALL

·
El sr. Jordi Savall és un del músics catalans que tenim més productius, inquiets i reconeguts a nivell mundial. És un dels més grans intèrprets de la viola de gamba...
·
Els diferents projectes que ha creat són exitosos (l''Hesperion', 'la Capella Reial')... quan es parla de les seves 'aventures musicals' sempre hem de parlar de 'penúltim' perquè sempre disposa d'alguna obra última, més recent... la penúltima és Jérusalem, la ville des deux paix: la Paix céleste et la Paix terrestre (Jerusalem, la ciutat de les dos paus: la Pau al cel i la Pau a la terra).
·
Fa uns mesos es va poder veure aquest muntatge a Barcelona, però a principis de juny fou el primer cop que s'estrenava en un país àrab... a la ciutat de Fez (Marroc) dins del Festival de Músiques Sacres del Món (envoltada de fortes mesures de seguretat).
·
Jérusalem és un cant musical cap a la concòrdia, la pau i la comprensió davant d'altres formes de veure el món, simbolitzat i concretat en la ciutat de Jerusalem, icona d'enfrontaments, incomprensions, manca d'empatia, intoleràncies i violències vàries.
·
Més de 40 músics i narradors jueus, cristians i musulmans vinguts de Grecia, Israel, Palestina, Marroc, Armenia, Síria, França, Regne Unit, Itàlia, Bèlgica, Espanya i Catalunya acompanyen a
Jordi Savall i Montserrat Figueras (parella artística i professional), juntament amb l'Hespérion XXI i la La Capella Reial de Catalunya. Tot plegat, espectacular!
·
Òbviament, es tracta d'una proposta carregada de tibantors: molts músics amb els que volia comptar el sr. Savall en un primer moment van haver de renunciar en saber que col·legues d'altres països 'enfrontats' al seu hi participaven; d'altres renunciaren per pressions rebudes.
·
L'obra és un intent de resumir el punt de trobada que ha significat la ciutat de Jerusalem al llarg de la Història... en ella s'hi barregen textos de l'Edat Mitjana, llatí, sons jueus, aires àrabs... el sr. Savall, però, deixa clar que no s'ha volgut 'refregir' tot plegat en un so nou (no estem davant d'un experiment de world music), sinó deixar espai per a que cada sonoritat, cada identitat s'expressi. No parlem de iuxtaposició d'estils, sinó de punt trobada de tots ells.
·
Aquesta recerca i respecte per l'Altre han portat a Jordi Savall a ampliar i incorporar en el seu ric repertori música otomana en una obra 'diferent' al que havia fet fins ara i presentada en el darer Grec de Barcelona, aquest juliol....aquesta és el seu darrer treball: Istambul (un nou intent d'establir ponts entre Orient i Occident) ... però avui us presento el penúltim, Jerusalem.
·
Una tasca admirable de buscar camins d'entesa des de la música ... ens agrada el sr. Savall !!!!
·