En la sessió d'avui del CineClub La Ràpita ens trobarem amb un film impactant, artísticament impactant. Sorprén que sigui una pel·lícula debut per la impecable factura de la mateixa. Martti Helde és un director estonià que es serveix de tècniques gens convencionals, marcadament experimentals, per a parlar-nos d'un dels moments més durs de la Història del seu país: l'implacable purga que patiren els països bàltics sota la dictadura soviètica a principis de la dècada dels '40 del segle passat... Un 14 de juny de 1941, sense avís previ, milers de persones d'Estònia, Letònia i Lituània van ser expulsades de casa seva i deportats Sibèria per ordre del dictador Stalin, com una forma de purga i mostra de poder contra els habitants autòctons dels països bàltics. Erna, estudiant de filosofia i feliçment casada amb una filla petita serà una de les deportades ... per tant, allò micro i macro es combinen de forma magistral.
Allò experimental del què us parlava és que el film està filmat en un preciós blanc i negre i està mostrada amb diferents 'tableaux vivants' tècnica sorgida a principis del segle XIX en la que els actors es queden quiets, congelats, simulant una pintura ... en el cinema hem pogut veure exemples en films com Viridiana de Buñuel o Nightwatching (La ronda de noche) de Peter Greenaway. A 'In the Crosswind' aquests 'quadres vius' són utilitzats com una pausa en el temps per a poder-nos recrear en els detalls de l'escena mostrada... allò digital, la tècnica més avançada al servei d'una història emotiva i colpidora.
'In the Crosswind' ha conquerit tots els festivals per on ha passat: Gijón, Tallín Götenborg, Varsòvia, Toronto, Tesalònica.... Es tracta d'una pel·lícula impressionant per moltes raons que no us podeu perdre... en pantalla gran i en VOSC
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada