El sr. Mark Cousins, si no existís l'hauríem d'inventar. Es tracta d'un d'aquells artistes necessaris pel què fa i com ho fa. Es crític i director de cinema. La seva filmografia no és molt llarga, ni ha escrit molts llibres, però aquests pocs treballs han aconseguit més impacte que l'extensa obra de molts escriptors/directors.
Conec al sr. Cousins per dos treballs, el film 'I am Belfast' (2015) una delícia que vam poder gaudir en el primer mónFILMAT en la que la ciutat de Belfast s'encarnava en una dona i ens explicava la seva Història, les seves alegries i penes, fent un repàs de la seva trajectòria d'aquesta cuitat, una meravella plena de sensiblitat i bon gust. El segon treball que he vist del sr. Cousins és la fantàstica sèrie The story of Film: An Odyssey (2011), un exhaustiu projecte de 15 hores de durada amb vocació historicista però amb una actitud a l'hora d'explicar la Història del Cinema com ningú ens l'havia explicat: parlant de patrons, de tendències, de forma global i donant veu a personalitats que en molts ocasions han estat fora de la narració mainstream, perquè prové d'un país petit o perquè es realitzà en una indústria amb pocs recursos.
Amb aquesta darrera intenció, de trencar els relats 'mainstream', ens arriba el nou treball del sr. Cousins: reconèixer la feina que directores de cinema, per tant, Dones, han realitzat al llarg de la Història del Cinema. No es tracta, però, de parlar de 'cinema femení' o del '#metoo' sinó que l'objectiu és trencar amb el 'sexisme per omissió', és a dir, de com s'ha negat la presència del treball de moltes dones a l'hora d'escriure la Història del Cinema tal i com la coneixem. Women make film ens vol ensenyar com han fet avançar les dones el cinema, com tants homes, és clar. Per al sr. Cousins el cinema no té gènere i és aquest l'horitzó al què vol arribar: que parlar de cinema masculí i femení és una ximpleria. Però per a arribar a aquest horitzó encara hi ha molta feina a fer.. tractar del sexisme (i masclisme) en el cinema ens donaria per a escriure molta estona com, per exemple, d'aquells directors que al llarg de la seva trajectòria professional només s'han envoltat d'homes; o, el cas del sr. Scorsese, tot un erudit del Cinema, que a l'hora de seleccionar les 21 obres mestres del cinema polonès no és capaç d'incloure ni una dona en aquesta llistat.
El mateix Cousins ha declarat en alguna entrevista que a la sèrie li volia posar el títol de 'Com es fa una pel·lícula', sense que hi apareguès la paraula 'dona' en el títolt per a que a mida que el públic anès veient la sèrie s'adonès que les dones eren les creadores de tot el què es parlava... però va recapacitar que no volia manipular al públic.
La sèrie dura 14 hores i està dividida en 5 blocs, com ja fèu en l'Odyssey, no s'estructura cronològicament sinó que ho fa per temes (un total de 40) i en ella s'hi recullen més de 700 clips de pel·lícules. L'única directora espanyola que hi apareix és la sra. Ana Mariscal amb l'adaptació de El Camino de Miguel Delibes (1963). Si us interessa la qüestió, a can Ciutadà K vam parlar de les dones pioneres del cinema de la península en aquest post.
A 'Women Make Film' trobem l'obra, per exemple, d'Alice Guy Blaché, Vera Chytilova, Agnes Varda, Cecille Tang, Mai Zetterling, Kathryn Bigelow, Malvina Urseanu, Moufida Tlatli, Larisa Shepitko, Kinuyo Tanaka, Mia Hansen Love, Lynne Ramsay, Lucrecia Martel, Céline Sciamma o Alice Rohrwacher i amb les veus en off de Tilda Swinton, Thandie Newton o Jane Fonda.
Moltes ganes de gaudir-la. Aquí us deixo el tràiler:
A 'Women Make Film' trobem l'obra, per exemple, d'Alice Guy Blaché, Vera Chytilova, Agnes Varda, Cecille Tang, Mai Zetterling, Kathryn Bigelow, Malvina Urseanu, Moufida Tlatli, Larisa Shepitko, Kinuyo Tanaka, Mia Hansen Love, Lynne Ramsay, Lucrecia Martel, Céline Sciamma o Alice Rohrwacher i amb les veus en off de Tilda Swinton, Thandie Newton o Jane Fonda.
Moltes ganes de gaudir-la. Aquí us deixo el tràiler:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada