dimecres, 18 d’octubre del 2023

FESTIVAL DE CINEFAGIA ( XLVI ): SITGES 2023 (PRIMERA PART)

 

ROBOT DREAMS (Pablo Berger, 2022)
La primera que veiem enguany a Sitges és la quarta del sr. Pablo Berger i la primera que ve a presentar-la a Sitges, segons ell "totes les meves pel.lícules són de gènere fantàstic"... per tant, tard o d'hora, havia de venir a Sitges. Aquest cop és una d'animació, adaptació d'una novel.la gràfica. Amb la participació de José Luís Ágreda (te queremos!!), 'Robot dreams' és una bonica història d'amistat entre un gos i una robot en un film sense diàlegs. Amb un to que ens recorda al Wallace&Groomit, és una delícia amb tocs realments surreals i un trencament de la quarta paret memorable. Què moooonaaaa !!
 
Valoració: 8

THE THEORY OF EVERYTHING (Timm Kröeger, 2023)
Traduïda com la 'Teoria universal', peli alemanya dirigida perTimm Kröger. Una història complexa al voltant de teories quàntiques que ens parlen de realitats paral.leles i salts temporals. Es com una barreja de la sèrie 'Dark' (de Netflix i també alemanya) i 'Vértigo' (de Hitchcock). Amb un blanc i negre potent i una BSO d'aire clássics... interessant proposta malgrat ens peti al cap en més d'una ocassió.
Valoració: 7,5




EL CHICO Y LA GARZA
(Hayao Miyazaki, 2023)
El sr. Miyazaki -que ha deixat la seva jubilació un altre cop, per sort- ens ha fet un regal. 'El chico y la garzaés una nova meravella del veterà mestre de Ghibli. Es tracta d'un film d'animació que és un compendi de bona part de les pelis de Miyazaki: de personatges, situacions... una autèntica joia animada carregada de personatges complexos i emocions. Un nou viatge a un món de fantasia... hem tornat a creuar el mirall.
Si aquesta fos la última del mestre (que ja ha dit que no ho será) l'hem d'acollir com un regal, un nou regal.
Valoració: 9

LA SOCIEDAD DE LA NIEVE (J.A. Bayona, 2023)
 Sense cap mena de dubte, actualment no tenim cap director capaç d'explicar-nos una catástrofe en el cinema com ho fa el sr. Bayona... ni de fer-nos 'immersió' en els fets i d'emocionar-nos com ell ho fa. 'La sociedad de la nieve' està farcida d'encerts: des del guió (basant-se en el llibre clássic que va explicar els fets), en el casting (actors desconeguts i tremendament semblants als personatges reals que fan que no ens despistem de la trama), un so (apabullant) i una música del mestre Giacchino qué embolcalla i reforça cada moment. Una història que ja sabem: un accident d'aviacio al mig dels Andes i uns supervivents que van aguantar més de 70 dies en el desert blanc i a més de 30 sota zero.
He plorat com no havia plorar mai a Sitges i el silenci i immobilitat en els títols de crèdits dóna fe de la commoció provocada en el públic i del fenòmen col.lectiu de veure cinema. Lo col.lectiu, amics i amigues, el gran tema de la pel.lícula.
Una GRAN obra que s'ha de veure de forma imprescindible en el cinema.
Valoració: 9

IN FLAMES (Zarrar Kahn, 2023)
Una de les coses xules del Festival de Sitges és poder gaudir de films d''altres nacionalitats' difícils de veure en pantalles comercials. És el cas de 'In flames' -co-producció canadenca i paquistaní- dirigida per Zarrar Kahn i que ens explica una història sobre el pes masclista i patriarcal a Paquistan. Sorprén veure-la en la seccio oficial peró suposo que l'equip haurá vist en les subtils i mínimes 'presències fantasmals' motius per incloure-la a la graella d'aquesta secció. Un pél erràtica i confosa sobre COM ens ho narren però molt conscient del QUÈ ens vol dir. Necessària i combativa.
Valoració: 7

TIGER STRIPES (Amanda Nell Eu, 2023)
Un 'coming of age' que ens arriba de Malàisia de la mà d'una directora: Amanda Nell Eu. A la presentació ens ha explicat que fa uns anys va venir a Sitges a 'defensar' aquest projecte per a poder fer-lo realitat... i aquí el tenim. Història d'una nena de 12 anys a la que ve la regla, li toca ser la primera de la seva qulnta en un petit poble rural... esperits, transformacions, aires de serie Z i videos de ball de Tik tok; un còctel que no acaba de trobar el to adequat i que com a curt haguès tingut més solvència.
Però bravo per Amanda!!
Valoració: 5


THE LAST ASHES
(Loïc Tanson, 2023)
Loïc Tanson (de Luxemburg) ha vingut a presentar el seu film: un 'rape and revenge' en tota regla i amb aires de western. Ens situem a la primera meitat del segle XIX en una història de venjança. Alguna imatge sàdica i sanguinolenta, una bona direcció artística i un bon ritme. Una història d'empoderament femení i sororitat.
Valoració: 7






ACIDE (Just Philippot, 2023)
El director de 'La Nube' -Just Philippot- torna a Sitges amb la seva nova pel.lícula. Continua parlant-nos de desastres ecològics, en aquest cas, pluja d'acid sulfúric que descarrega cada cop que plou. Història de supervivència d'una família (amb adolescent 'rebelde') que ha de 'competir' per a salvar-se amb la resta d'humanitat. Sensació de peli 'ja vista'.
L'apocalipsis ja està aquí!
Valoració: 6




POBRES CRIATURAS (Yorgos Lanthimos, 2023)
Una meravella! La fama que la precedeix per tots els festivals era certa i necessària. La darrera obra del sr. Lanthimos és una autèntica festa audiovisual. El disseny artístic és apabullant -un aire steampunk i unes recreacions de Lisboa, Alexandria o París deliciós-, les interpretacions ben potents, un ús de la càmera i el color excèntric i integrat i una història que té tots els ingredients del millor Lanthimos: cinisme, postulats anti-norma i situacions provocadores. El mite de Frankenstein es combina amb el mite de Pigmalió.
La millor, per ara, del Sitges 2023!!
Valoració: 9,5

BEST WISHES TO ALL (Yuta Shimotsu, 2023)
L'arrencada d'aquest film japonès té molts punts en comú amb el de 'La visita' de Shyamalan: Una jove va a passar uns dies a casa els avis i 'nota coses rares'. No es tracta de desvetllar-vos aquí què és el succeeix, només us diré que el film es desmarca de la proposta shyamalaniana i ens aboca a una mena de secret de la societat nipona per aconseguir la felicitat. No acaba de trobar el to adequat, movent-nos entre la incomoditat i el ridícul.
Valoració: 5,5




STOPMOTION
(Robert Morgan, 2023)
Film de Robert Morgan, que ens ha presentat ell mateix. Film que barreja cinema dins del cinema (amb mare i filla que es dediquen al cinema en stopmotion), relacions familiars tòxiques (mare i filla un altre cop) i la barreja entre la creació i la realitat (el que es vol explicar en ninots en stopmotion passa a la vida real). Mal rotllera, automutilacions i un pèl erràtica, amb escenes d'impacte per a l'espectadora gratuïtes que et feien desconnectar de la trama... jo m'he dormit algun ratet .
Millorable, certament. Tot i que si del què es tractava és de donar mal rotllo... en dóna bastant
Valoració: 6