divendres, 12 de gener del 2024

'LEON, EL PROFESIONAL' AL CINECLUB LA RAPITA

 

'Leon, el profesional' (1994) potser no sigui una obra mestra del cinema però es tracta d'una d'aquelles pel·lícules que guardo en molt de carinyo dins la meva memòria cinèfaga. Em va impactar quan la vaig gaudir en cinema a principis dels '90 del segle passat. Al director, el sr. Luc Besson, ja el coneixia i tenia una altra obra amb la que, també, m'havia robat el cor: 'El gran azul' (1988)... però aquesta era una altra cosa: la música, el muntatge, l'acció, al sr. Jean Reno, però sobretot, pel descobriment i debut de la sra. Natalie Portman en el seu primer paper en el cinema. 'Leon' era una altra cosa dins de l'escassa filmografia del director.

Gràcies al CineClub La Ràpita, aquest diumenge la podrem tornar a gaudir en pantalla gran i en VOSE.

El triangle protagonista del repartiment és tot un encert: des del sr. Gary Oldman fent de dolent de la pel·lícula i els seus histrionismes característics, passant per l'inexpressivitat del sr. Jean Reno que va perfecte per al personatge i per la nena d'11 anys -la sra. Natalie Portman- que debutava en el cinema en aquest film i proporciona un nivell de maduresa interpretativa magistral per l'edat que tenia en aquell moment.

Tot que el director de casting no volia incorporar a la Portman en el projecte per ser massa jove, la prova de casting va impressionar de tal manera al sr. Besson que van haver de contractar-la sobreposant-se a 2.000 actrius auditades.

La història no deixa de ser la història d'una amistat entre dues persones (Leon i Mathilda) sense massa coses en comú (un assassí a sou i una nena de 12 anys), envoltades d'adversitat, que s'adonen que juntes guanyen. La relació entre Reno i Portman tenia alguna escena pujada de to en el guió original que van decidir 'descartar' en la versió americana i afegir-les en la versió per a Europa i en el DVD. 

El sr. Besson, en el moment de realitzar 'Leon', no era un desconegut però els seus films encara no havien aconseguit la popularitat que li arribaria amb 'El quinto elemento' (1997), el seu film posterior. El sr. Besson havia debutat amb curts i llargmetratges amb un aspecte de cinema d'autor però amb aires de ciència-ficció i cinema fantàstic ('Kamikaze, el último combate' i 'Subway') fins arriba a 'El Gran azul' i, sobretot, amb 'Nikita' que va fer el salt a una cinema més ambiciós, amb més acció i més complexitat de producció. El sr. Besson ens donava a entendre que la seva ambició era gran i que si li donaven pressupost podia fer obres d'un tamany poc vist a Europa en aquella època, com queda palès a 'Leon' i, sobretot, a 'El quinto elemento'. A partir d'aquest darrer film el sr. Besson s'havia convertit en lo més semblant a un director de Hollywood en terreny europeu.

Tornant a 'Leon', el personatge protagonista està 'recuperat' del film 'Nikita' (1990), el director el va veure amb suficient potencial com per a dedicar-li un film a ell sol. Com ja s'ha comentat, la Portman no era la primera opció, es va pensar amb Liv Tyler (que tenia 15 anys) però la veien massa gran per al paper; Christina Ricci també fou una de les candidates. El debut de la sra. Portman no va ser fàcil, la seva inexperiència com a actriu feia que no poguès plorar en algunes escenes del film i li tiraven oli de menta per a que plorés en pantalla, s'ho va passar tan malament que a partir d'aquest film la seva capacitat per a plorar va augmentar considerablement per a evitar 'passar per l'oli'. La família de la sra. Portman eren estrictes en sa filla i van exigir moments puntuals en la que haguès de fumar, per exemple, i van estar en tot moment en el rodatge, supervisant la feina de la seva filla.

Tot i que el sr. Besson sempre va pensar en l'actor Jean Reno com a protagonista, actors com Mel Gibson o Keanu Reeves es va postular per al pàper de Leon. Tot l'exterior i l'escala de l'edifici es va rodar a Nova York i les escenes d'interior del pis de Leon a París. El personatge es diu Leon Montana com a homenatge a Tony Montana del film Scarface.

El guió es va escriure en 30 dies i es va rodar en 3 mesos, ràpid perquè el sr. Besson estava immers en el seu següent projecte molt més ambiciòs: 'El quinto elemento'. 'Leon', per tant, la podríem considerar com un divertiment o obra menor en la trajectòria del director... molts tenim més en compte aquest film que l'obra faraònica amb Bruce Willis. 

Es comenta que existeix un guió per a una segona part, però que problemes amb la productora impedeix tirar endavant el projecte.

Tota una obra de culte contemporània ens espera aquest diumenge a l'Auditori Sixto Mir. Us hi esperem !!