divendres, 9 de gener del 2009

ALLÒ QUE EL 2008 EM PORTÀ !!!!

Ja ho sé, ja ho sé que els balanços d'any s'acostumen a fer uns dies abans d'acabar-lo o, com a molt, els primers dies de l'any que comença... però no m'ha vingut bé i, total, com el blog l'escric jo....

He escollit allò que el 2008 m'ha portat i ja no marxarà, s'ha quedat en el meu coret a viure-hi: de música, de cinema, de llibres i de fotografia. Si hagués de fer cas de les crítiques dels crítics i recomanacions diverses, la llista seria una altra, segur! però no he pretés escollir el millor que el 2008 ens ha donat ... he triat el que a MI m'ha donat la gana, què passa??!! (que no us ha quedat clar, encara, que el blog és meu?? :P ) ... ei!! i vostre, donant-li alé de vida amb els vostres comentaris!!!


Sobre música...
La gran descoberta d'aquest any ha estat ROGER MAS i, sobretot, el darrer treball Cançons tel·lúriques: preciós, delicat, complex i ric ... Un altre treball que em té el cor robat és el projecte multivocal ACORDES CON LEONARD COHEN (CD+DVD), un sentit i agraït homenatge al sr. Cohen fet per persones tan diferents però unides per l'afecte envers el mestre com: Santiago Auserón, Duquende, Gerard Quintana, Enrique Morente, Luis E. Aute, Christina Rosenvinge, Jackson Browne, John Cale, Adam Cohen (hijo de Leonard), Constantino Romero entre d'altres... cada un aportant els seus estil, fent les seves versions, de clàssics de la música com Suzanne, Chelsea Hotel o Take this waltz... en el blog no n'he parlat i ho hauré de fer!!

El 2008 vells i nous coneguts han engrandit la seva carrera amb nous treballs interessants, que són com regals: el GENIAL i online treball de RADIOHEAD; l'esperat nou treball dels THE CURE -4:13 Dream- i el preciós primer single The Only One; ANTONY & THE JOHNSONS que ens fèu un aperitiu abans d'acabar l'any amb l'EP Another World ansiant que ens aporti el LP The Crying Light -diuen- el 20 de gener.

Animat per les meves amigues blogaires, deixo per al final, la submergida que m'he pegat en ANTONIA FONT, així, en global, en pack, TOT ELLS, gràcies a tota la discografia regalada per l'estimada Pats (gràcies, Pats!!) ... tot un univers sonor i creatiu, inabastible, ESPECTACULAR i el descobriment de l'ànima del grup: JMO (un personatge FASCINANT com des de Sisa que no en coneixíem).

Sobre llibres...
L'apartat de literatura la palma se l'emporta, sense dubte, INCERTA GLORIA de JOAN SALES, un llibre-riu sobre la guerra espanyola d'un emoció que t'atrapa i no t'abandona fins a la última pàgina, ¡¡¡un llibre escrit a principis dels segle passat que és capaç de captivar d'aquesta forma!!. Pròxim a aquesta en l'estil però sobre la IIGM a Stalingrad és VIDA Y DESTINO de VASILI GROSSMAN, dura, tràgica, per a copsar el totalitarisme nazi i soviètic des de dins.... Fascinat estic pel sr. SANDOR MARAI, qualsevol obra d'aquest húngar la devoro, la gaudeixo, la saborejo... i L'ESTRANYA satisfà expectatives: la narrativa, comprensió i descripció dels personatges d'aquest autor és fascinant.



Per al final deixo la sopresa i el goig visual que proporciona LA INVENCIÓN DE HUGO CABRET de BRIAN SELZNICK un història senzilla però d'una evocació i amor pel cinema prodigiosa, com prodigiós és el seu acabat gràfic.






Sobre fotografia...
Aquest any hem fet dos descobriments: PIERRE GONNORD (les vas visitar Carol??) i les seves visions dels marginats en un primeríssim pla i MARY ELLEN MARK i la captació que n'ha fet del món del cinema: actors, actrius, directors i rodatges...





Sobre cinefagia...
Repassant els diferents Festivals de Cinefagia (ja en portem 11!!!) he repescat aquells films que han obtingut una valoració d'Excel·lent per a detectar les pelis més impactants (per a mi, òbviament) de l'any, les 5 guanyadores són:





I pel que respecta a les pelis vistes aquest any però que són d'anys anteriors, he destacat clàssics 'clàssics' com: LOS 400 GOLPES (1959) de Truffaut o YO ANDUVE CON UN ZOMBIE (1943) de Jacques Tourneur. Clàssics contemporanis com: BLADE RUNNER (en versió de 2007) i COSAS QUE NUNCA TE DIJE de la Isabel Coixet (sí, per a mi, un clàssic!). I altres: NAVIGATOR (1988) EL BOSQUE(2004) AMANTES CRIMINALES (1998) ANTES DEL ATARDECER (2004) LAS TORTUGAS TAMBIEN VUELAN (2004). Tot i que es tracta de TV no puc evitar esmentar 2 series: DEXTER, genial!! i que comparteix protragonisa amb una de les millors series que he vist aquest 2008 (després de Twin Peaks, és clar!): A DOS METROS BAJO TIERRA ... aquí us deixo els minuts finals, sí, sí, spoiler total!!!, la darrera escena acompanyada d'una de les cançons més boniques i adaptades a les imatges del món mundial, Breath me de SIA... gaudiu-la!!!



FELIÇ 2009 !!!

4 comentaris:

Laura ha dit...

m'agrada molt aquest post, ciutadà. molt.

sobre el roger mas... crec que l'únic que he sentit d'ell és la versió que va fer de "ni una sola palabra", de la paulina. sí, sí. "ni una sola paraula, ni gestos ni mirades apassionades, ni rastre dels petons que abans em donaves, fins que sortia el sol, oh, oh, oh". és bonica i tot. i el cd aquest del cohen fa MOLT bona pinta! ha sentit l'aleluia del morente??? és perfecte! i l'auserón? què li ha versionat? que puc demanar una còpia d'aquest cd als reis ampostins? porfa, porfa, porfa? m'he emocionat amb antònia font, eh... que bonic que li hagi agradat tant!

del marai només he llegit "la dona justa" i em va semblar una obra mestra.

a nosaltres, les amigues blogaires, el 2008 ens ha deixat molta culturofàgia en el seu bloc, ciutadà. i li estem molt agraïdes, eh. :-D

BON DIA A CAN K!

Ciutadà K ha dit...

OH, oh, oh por-fa-vor quants piropillos, eh??? gràcies, Polita... certament, s'ha guanyat, vosté un regalet dels Reis ampostins...

L'AUseron versiona 'Tu sabes quién soy' (que en aquests moments, no recordo el títol en anglès)...
Tots els llibres de Marai són obres mestres, xicota, ara han publicat les memòries dels seus darrers dies que diuen són... genials!

Ha vist el video i sentit la cançó???

gràcies, again, jo també us estimo!!!!

Anònim ha dit...

oh, un balanç culturòfag, com no podia ser d'una altra manera, a can ciutadà! :)

coincideixo plenament amb el descobriment del roger mas. jo vaig sentir aquest cd mentre fèiem els revolts dels poblets del pallars, i em va agradar molt!

i faré un paral·lelisme amb el tema antònia font, però jo en aquest cas amb un antoni, l'antony. gràcies per la discografia completa, benvolgudíssim ciutadà! jo m'estic submergint en l'univers d'aquest tros de veu i d'aquestes melodies d'intensitat dramàtica tan potents. gràcies pel descobriment! ja tinc ganes de concert!!!

ara, colar la sèrie "masters of horror" al top five... això no té nom!

Ciutadà K ha dit...

:)