dijous, 25 de juliol del 2019

L'OBRA I LES CARBASSES DE LA SRA. YAYOI KUSAMA


Resultat d'imatges de yayoi kusama

Aquesta artista s’ha guanyat a pols l’etiqueta… d’especial. És que la sra. Yayoi Kusawa està carregada de ‘tics’ temàtics que li donen una forta personalitat a la seva obra: pigues, punts, xarxes, colors, miralls, llums… La sra. Kusawa, que actualment supera els 90 anys, l’any 1968 va afirmar: “La Terra és només una piga al mig d’un milió d’estrelles en el cosmos”, complementant-ho en el fet de que cadascun de nosaltres som una piga dins de la humanitat.

Que una dona artista arribi a estar en la primera línea de les avantguardes artístiques al Japó (i jo diria que en la gran majoria de països) no és fàcil. Pel fet de ser dona, per començar, i pel fet d’haver manifestat que té al·lucinacions que l’han portat a viure des de 1977 en un hospital psiquiàtric i a utilitzar l’art com teràpia de forma compulsiva. La sra. Kusawa pot estar contenta de, actualment, ser la dona artista viva més cotitzada del moment i que ens els últims cinc anys més de cinc milions de persones (que es diu ràpid) hagin fet cua per a gaudir de la seva obra.

Resultat d'imatges de illa naoshima yayoi kusamaLa sra. Kusawa és un artista polifacètica i a ella s’hi lliguen concepte com: poeta, escriptora, psicodèlia, pop art, happenings, performance feministes, escultures toves...

És una enamorada de la carbassa com a objecte, per la seva forma humorística i càlida -ha manifestat- i  n’ha fet de tots els tamanys i colors des de que en féu la primera l’any 1946. Els seus ‘productes’ tenen molt de giro: des de clauers amb les seves carbasses, a col·leccions de moda per Louis Vuitton amb bosses de mà ... ha estat la primera dona del Japó a tenir representació a la Biennal de Venezia.

Resultat d'imatges de yayoi kusamaL’any 2017 va inaugurar el seu propi museu a Tòquio: el Yaoyi Kusama Museum i en la seva inauguració va escriure: “En els meus més de 70 anys com a artista, sempre m’han sorprès les meravelles de la vida. Més que cap altra cosa, aquest sentit fort de la força de la vida en l’expressió artística em va donar poder per superar sentiments de depressió, desesperança i tristesa. (...) Sempre he estat dedicada al meu art, lluitant nit i dia per crear-lo. Intento continuar creant obres d’art metre el meu cor bategui. Espero que els meus fervents esforços puguin viure en aquells que contemplin el meu art una vegada me n’hagi anat”. El recent documental Kusama: Infinity de 2018 ajuda a conèixer-la millor.

Apa, doncs si passeu per Tòquio li aneu a fer una visita ...

Art installation