dilluns, 13 de gener de 2014

SR. WOJCIECH KILAR

(1932-2013)
 
Era tot un veterà de la composició musical per a bandes sonores però el reconeixement popular li arribà l'any 1992 a partir del treball musical per al Dràcula de Coppola.
 
Inclòs dins de la vanguardia polaca durant els '60 del segle XX (juntament amb Henryk Gorecki, per exemple). Va estudiar piano en el seu país d'origen -Polònia- però es traslladà a París l'any 1959, on continuà els seus estudis musicals. La seva primera BSO és, precisament, d'aquell any: Lunatycy (1959). A partir d'aquí continuaria treballant per Kieslowski, Zanussi o Wajda. Va arribar a compondre més 100 BSO.... i el sr. Coppola li oferí el seu debut fora d'Europa a Dràcula. Obrint-se les portes a d'altre autors com Polanski -amb BSO per a La muerte y la doncella (1994), La novena puerta (1999) o El Pianista (2002)- o Jane Campion a Retrato de una dama (1996)... oferint els seus tocs característics: baixos i violoncels potents, peces amb forta càrrega romàntica.
 
Paral·lelament a les BSO (va arribar a escriure'n 160), el sr. Kilar va escriure i publicar peces de música clàssica o la Sinfonía de Septiembre (2003) en memòria de les víctimes de l'atemptat de l'11 de setembre.
 
El 2012 va rebre l'Ordre de l'Àliga Blanca, el reconeixement més valuós del seu país d'origen, Polònia.

La intensitat del Drácula de Kiliar ja està en les millors BSO del 7è art... aquí en teniu un bon medley amb imatges del film.