dimarts, 22 de setembre del 2009

FESTIVAL DE CINEFAGIA ( XVI )

·
La habitación de Fermat (2007)
Quan ens trobem davant d'un debut en el cinema tenim un sentiment ambivalent: volem que sigui quelcom innovador, nou, diferent però, alhora, disculpem els possibles errors per la manca d'experiència. Benevolents però exigents. El debut de Luis Pedrahita (el noiet 'gafapasta' del Club de la Comèdia) i Rodrigo Sopeña no podem dir que sigui com el d'Orson Welles però el seu film té ritme, agilitat, capta l'interés... i tot això ja és suficient. Pot ser els actors estan un pél caricaturats, tot té un aire massa teatral (o, directament, transmet 'poca pela') i els girs de guió del final són una mica rebuscats... però tot i això entreté i el film passa volant... el pobre Alejo Sauras es treurà el fantasma del seu paper a Los Serrano? de moment, no...
Valoració: Bé alt

Ice Age 3: El origen de los dinosaurios (2009)

El millor que té la saga Ice Age són els seus personatges, ben perfilats, entranyables i divertits; cada nova edició se n'afegeixen de nous que amplien la família (el gran tema de totes les pel·lícules de la serie) i permeten descentrar-nos dels personatges principals. El GRAN personatge amb diferència, però, és Scrat, el pobre esquirol. En aquesta tercera part està genial, com sempre; té el valor dels grans secundaris: 'roba' la peli als actors principals. Aquesta tercera part està molt per sota de les anteriors, tot sona a repetit, a sentit, tens un 'deja vu' constant. L'humor és més simple, superficial i infantil. Visible però jo crec que la saga hauria d'acabar aquí, no??

Valoració: Suficient
·
Harry Potter y el misterio del príncipe (2009)
Aquest film té la mateixa pega que el llibre, anuncia, anuncia, anuncia un desenllaç, un enfrontament final que acabarà amb l'eterna rivalitat Potter/Voldemor, però que no veurem en aquesta, sinó en la següent. Es tracta d'un film/llibre pont, necessari, però pont. Tot i que la saga cada cop va agafant uns tons més foscos i tenebrosos, més 'adults', el tractament de les hormones 'teen' deixa molt que desitjar.. . Sí, els llibres són més rics, més plens, més compactes, però les pelis són entretingudes... malgrat que en aquesta tens unes ganes de que es precipiti l'acció. Penso que la forma de mostrar-nos la vida de l''innombrable' està desaprofitada.... si ho hagués 'pillat' mr. Cronenberg hagués fet una filigrana com a Spider, no trobeu que té punts de connexió?.


Valoració: Bé

Up (2009)
Una autèntica delícia! Una meravella! Els minuts inicials que resumeixen la vida d’una parella transmeten tants sentiments, tantes evocacions en tan poques imatges que només es pot etiquetar d’OBRA MESTRA. Com en tantes obres de Pixar la història capta l’atenció dels grans i dels petits... però, en aquest cas, el missatge va adreçat directament als adults: de la recerca del somnis, d'allò que volíem ser i acabem sent.. i de que qualsevol recerca no sempe implica marxa lluny d’allò que ens envolta. Meravellosa!
Valoració: Excel·lent



Arrástrame al infierno (2009)
Aquest film és una broma, una broma immensa del sr. Sam Raimi, aquell que començà la seva carrera amb una trilogia gore, histrònica i grotesca com Evil Dead... i que ara, gràcies a la trilogia Spiderman representa el director d’èxit de Hollywood. Feia molts anys que Raimi no treia el gamberro que portava dins (fins i tot, va arribar a fer una peli enganxosa i romàntica sobre el golf amb Costner...la pitjor de la carrera d'aquest director). La que ens ocupa és una història de rabiosa actualitat: treballadora d'una entitat financera que nega un préstec a un bella gitana per aconseguir un ascens laboral...la ‘suposada’ velleta és venga amb una maledicció que la torturarà tooooota la peli. Ràpida, àgil, divertida, grollera i molt escatològica. Tramposa, també...però m’ho vaig passar com feia temps que no m’ho passva... des de que el sr. Krueger feia de les seves a Elm Street.
Valoració: Notable

Enemigos Públicos (2009)
Que Michael Mann és un dels autors/directors més rellevants del cinema nordamericà actual és un fet... i aquest film és una bona mostra de tot el que aquest senyor sap fer: films sòlids, amb actors de forta presència i amb fotografia impecable. Les seves són pelis llargues però que t'agraden que siguin llargues, vols gaudir-ne molta estona!. La persecució implacable del personatge (real) de Johnny Deep (John Dilligenr) per l'agent de l'FBI, Christian Bale (què guapo, senyor!)(Melvin Purvis) podria haver estat d'aquelles que fan època.... però ai, hi ha alguna cosa que falla, no acaba de ser rodona, no se't queda el cos impactat com quan veus Heat o Collateral. Un estil masa forçat (hi ha escenes en que la càmara es mou massa, innecessàriament); el pobre Bale surt ben poc en pantalla, la Cotillard està desaprofitada... però com que som mitòmans: visca Mann!!!
Valoració: Excel•lent

El Círculo (2000)
Film pròxim a la temàtica i estil de la Satrapi, el sr. Panahi, en cada nova pel·lícula seva ens explica 'coses' de la vida iraniana, amb un clar toc de denúncia, de crítica, de qüestionament de les institucions existents en el seu país. Aquest és una film interpretat per dones, amb una clara intenció de mostrar-nos la situació en la que es troben a l'Iran. Sense ser un film dur ni colpidor ens plasma de forma molt clara (quasibé pedagògica) com hi ha pocs drets i moooolts deures si neixes dona en un país com l'Iran.
Valoració: Notable

Buda explotó por verguenza (2007)
La directora d'aquest film -Hana Makhmalbaf- acaba de fer 21 anys i des dels 18 que es dedica a dirigir films continuant la tradició familiar: és filla de Mohsen Makhmalbaf i germana de Samira Makhmalbaf. Aquest film em colpejà: no sé si perquè la cara indefensa, dolça, ingenua i sofrent de la nena protagonista (exepcional!) tocà la meva fibra paternal però em fèu estar amb el cor encongit durant tot la peli. Història dura per parlar-nos dels darrers anys a l’Afganistan, sota el règim talibà... des de la mirada dels infants que assimilen –molt! massa!- tot allò que veuen fer als adults... aquest film fa pensar, inevitablement, amb l’estrofa de Lluís Llach de que ‘quan un infant mata la nostra mà no n’és estranya’. Rodada en format digital, poc cuidada, gens enquadrada... transmet un realisme que encara corprén més. Encara em ressona la frase que pronuncien en un joc (?) infantil (?): ‘muérete, muérete y serás libre’... i l’immensa estàtua de Buda... explota...
Valoració: Notable
·
Anticristo (2009)
Formalment perfecta, una intepretació impecable (sobretot la Gainsbourge). La psicoteràpia del sr. Von Trier ens l’aboca –o, millor- la vomita a sobre de l’espectador. Un film dur, inquietant, angoixant... terrorífic a nivell psicològic. Film arriscat que demana la implicació de l’espectador, deixar-se portar, navegar en el film... Excessivament misògina, com ja és habitual en el cinema d’aquest ‘enfant terrible’ danés... la dona com a culpable de la Vida... tot i això, el seu pròleg i el seu epíleg és d’una bellesa esfereïdora, de les que se’t claven al cervell i tardes anys en oblidar-ho (si és que ho arribés a fer mai).
Valoració: Excel•lent
·
Mapa de los sonidos de Tokio (2009)
Que no, que no, que la Coixet serà molt moderna, postmoderna i ultramoderna, que li agradarà molt l’Antony i tot el que tu vulguis... però no!!. Ens vol transmetre sensualitat, misteri, vol que ens enamorem d’una ciutat que –suposem- a ella l’ha enamorat... però no aconsegueix cap de les intencions proposades. Ni una! I jo crec que aquest és el problema principal de la sra. Coixet té intencions molt clares, allò que ens vol despertar en el seu cap ho veu claríssim... però no és capaç de concretar-ho fora d'ella. La sort és que en les seves primeres pelis aquest fet no era tan evident i a Cosas que nunca te dije, forma i contingut anaven de la mà, però film rera film, pas a pas, s'ha creat una escissió entre contingut i forma que va 'in crescendo'. L'experiement de 'Lost in traslation a la Coixet' no li ha sortit bé...és que ni el cartell, algú/na em pot dir què té a veure el cartell amb el film????. Pel·lícula forçada, manipulada, gens natural, Sergi López: un error de casting. Ella: un gran paper.
Valoració: Bé
·
Distrito 9 (2009) ·
Un a gran sopresa. Un film més complex i amb moltes més lectures de les que es veuen en un primer visionat. Són molts géneres en un únic film: film futurista, postmodern, docu-ficció, missatge polític, ciència-ficció... Des de l'inici -amb el to documental amb el que arrenca- et capta l'atenció i el seu ritme i l'esdeveniment dels fets et fa voler saber més coses, més coses, cap on anirà tot plegat?? Havia llegit crítiques favorables però sempre emmarcant-la en els paràmetres d'un film fantàstic o de ciència-ficció amb la visita i contacte amb els alienígenes de rigor, però, oh! tenint en compte que el director és sudafricà i l'acció passa en aquell país, la 'peli' s'impregna d'aspectes polítics que no esperava... Molt recomanable!!!

Valoració: Notable alt.
·
·

16 comentaris:

Carolina ha dit...

Moltes de les pelis no les he vistes, però discrepo quant a Ice Age 3 i Harry Potter. Estan bé, no?
Els esquirolets a Ice Age són molt millor que a la resta de parts, i el punt teenager de Harry Potter a mi em va agradar... però clar, para gustos colores!

Laura ha dit...

hola, ciutadà!

he vist "up" i em va agradar MOLT! la va veure en 3d?? en 3d mola MOLT! em van sobrar els gossos amb traductor automàtic, per això, però m'ho vaig passar com una enana (comentari de vida: hi vaig anar amb una mena de nòvio).

el ramón ha vist "distric 9" i va quedar "gratamente complacido", també. me la passaran i la veuré a casa, per això.

ma germana coincideix amb vostè amb la peli de la coixet. després de sentir-ne la seva opinió, se'm van treure les ganes de veure-la, ciertamente...

i el depp... encara no l'he vista! al fotogramas també vaig participar en un concurs per guanyar entrades per veure-la, però crec que no m'ha tocat, tampoc. nye.

per cert, quan diu "sapatri" vol dir "satrapi"? he, he.

Ciutadà K ha dit...

Bien, Carol! quina il·lusió em fa que alguna em comenti quelcom... perquè sempre que faig Festival de Cinefàgia ningu/na ha vist res... I, a més, discrepant! Què guai!
Totalment d'acord que els esquirols són el millor, però la novia d'Scrat la vaig trobar fins i tot mal dibuixada. No em vaig avorrir però fou la més fluixa de les 3... En Harry sí que podríem arribar a un acord amb el tema teen, però no trobes que li va falta una mica de 'xixa'??? i l'escena de les vartes aixecades dels alumnes... que sobat, no???

Ciutadà K ha dit...

Buf, a les Terres de l'Ebre com que la pantalla la tenen instal·lada en un camp d'arròs no la fan en 3D... em va agradar en 2D imagini's en 3!!!!?? (una 'mena' de novio? 'mena'? 'mena'?...)
Què s'ha apuntat a tots els concursos de la Fotogramas vosté, o què???

ai, sí, com sou les traductores, eh?? no se us passa ni una.... SATRAPI, quise decir SA-TRA-PI ... vaig a canviar-ho... gràcies, donzella?
:)

Laura ha dit...

un projecte de nòvio que no es va arribar a concretar, sí. en fi...

i, sí! m'he apuntat a TOTS els concursos de fotogramas!!! he, he...

donzella, sí. la polita segueix sent una bonica i preciosa donzella. a disposar, ciutadà.

pats ha dit...

oh, el meus desitjos fets realitat, visca!!!

com s'ha cebat amb la coixet, eh, ciutadà? ja m'ho veia venir... a mi ella també em cau fatal, però a diferència d'altres casos, en què associo un producte amb la personalitat del creador i descarto el producte, en aquest cas no. jo sóc fan de les pelis de la coixet! i trobo que ara com de moda apedregar-la. no em recrearé perquè encara no he vist la peli en qüestió i no puc opinar. potser sí que aquí ha fet una cagada monumental, però m'esperaré a vore-la per valorar-ho. ara, vostè és generós de mena, i trobo que un bé és nota alta, pels qualificatius que li dedica, eh? ;)

tampoc no he vist "enemigos públicos", però m'agradaria, bàsicament pels tres guaperes protes: el bale, la cotillard i el depp. a mi el mann em deixa una mica freda, per això. només he vist "heat", ehem, i això que el títol podria suggerir tot el contrari, però l'únic que recordo és que era blava blava.

i "antichrist", què? mareta meua... jo no puc amb el senyor von trier, ja ho sap. i aquesta peli em fa especial repelús ja d'entrada. això que se'm clavin certes imatges al cervell... buf!

els punts de connexió entre voldemort i spider és el magnífic, meravellós i esplendorosíssim ralph, m'imagino, no? :)

ai, i sí, sí, tenim UNA COINCIDÈNCIA, ciutadà: la joia que és "up"!!! (bé, una perquè no n'he vist cap més, de peli. no sé ni si he vist "harry potter"! de quan és? crec que m'he perdut en la saga... :S)

buf, necessitava un festival, eh? ;)

Ciutadà K ha dit...

Ai,amiga Pats, l'esperava, eh?? les nostres ments estan interconnectades, vosté 'desitjava' o jo estava escrivint la darrera coma del post...QUÈ FUERTE, NO??!! He de reconèixer que aquest cop ha satisfet les meves expectatives en relació a les ganes que té sempre de Festival, que són moltes però m'afegeix comentaris d'anunci per paraules, de bon rotllo, eh?? Gràcies per comentar (i això que la teníem una mica perduda per aquest immeeeeeens ciberespai)

La sisena, Pats, aquesta és la peli sisena ... i sí, òbviament, era el Ralph-elito... (què llesta que és!!!)
:)

VULL QUE VEGI EL MAPA DE LA COIXET !!!(no sé de que li ha servit tan de mapa, la veritat...se'ns ha perdut...)
La d'Anticristo la declaració objectora de conscicència..com la vegi li agafa alguna cosa...

pats ha dit...

alguna cosa lletja lletja, ho sé. me'n cuidaré prou!

hosti, pos em sembla que no l'he vista, la de "harry potter". com pot ser??? ai que tinc un forat negre... :S

a vostè ja se li va perdre sense mapa, la coixet, eh?

(això del control dels comentaris és pel xino aquell que se li colava, no? és ben empipador!)

Ciutadà K ha dit...

Sí, és pel 'xino molesto', m'ho va recomanar la meva assessora de can blogger... i de moment funciona, eh? porta una setmana que ni m'afigura.
El tema Coixet, però, a no em passa com a vosté: ella em cau fatal però el seu cinema pot ser bo. A mi em cau fatal, fatal, fatal Mel Gibson però Passion i Apocalypto em van agradar ... bastant! ... pot ser esta de moda apedregar a la Coixet, no li dic que no però vagi a veure-la, please, ho necessito....

pobre Harry el té abandonat, eh???
:P

pats ha dit...

sí, sí, la tinc programada... i tornaré aquí! ;)

Laura ha dit...

i ara amb tant de control hasta censura comentaris, oi? :-(
nye.

Ciutadà K ha dit...

eh, eh, eh... se me calmen, eh?? aquí l'únic comentari que censuro -encara que soni lleig- són els del 'xino pesat'... que fet i fet, els podria deixar i seria exòtic... com la Coixet!! :P

ja veurà, ja veurà, amiga Polita, provi, vosté, de dir-me 'cabron' o 'poca-solta' o 'cul-d'oll' ja veurà com ho publico...posi'm a prova...

Laura ha dit...

jo ho deia per un comentari que he escrit aquest matí i que encara no he vist publicat, ciutadà. esnifs.

Ciutadà K ha dit...

QUANT RAO TE!!! QUIN GREU !! se m'havia amagat un missatge pendent de moderar ... podrà disculpar aquest perjudici envers la seva persona? i a més, ens parlava de novios .... no tinc perdó de Dèu!!

:(
:(

Laura ha dit...

oi taaaant que el disculpo, ciutadà! perfavort, quines coses de preguntar! vosté té immunitat blocaire.

Nur ha dit...

A mi, la de la Coixet, tb em va deixar una mica decepcionada!!
No em va agradar gaire, i el Lopez, perfavor!!!!!! A qui volem enganyar!!!! jo pensava que potser el xinos ens veuen a tots iguals, i per això tenia èxit, per ser exòtic!!!
Up, em va agradar, però el meu nen petitó es va cansar, i això per a mi li resta punts!!!
Ice : No va estar mal, però per al dvd, es mas de lo mismo.
les altres no les he vist!!!