dijous, 15 de maig del 2025

'EL ACORAZADO POTEMKIN' AMB MUSICA EN DIRECTE DE NEUROMANTER AL CINECLUB LA RÀPITA


Aquest diumenge tenim sessió especial al CineClub La Ràpita, el músic i compositor Neuromanter -àlies de Josef Capa- com ja féu amb 'Metrópolis' i 'Nosferatu' ha compost -i vindrà a interpretar en directe- la música amb sintetitzador que ha preparat per a 'El acorazado Potemkin' de 1925. Una bona forma de retre homenatge a aquest film imprescindible de la Història del Cinema en el seu centenari d'estrena.

Una de les obres mestres de Serguei Eisenstein brillarà com mai a l'Auditori Sixto Mir amb l'acompanyament musical de Neuromanter. 

El film està basat en uns fets real: el motí que el cuirassat Potemkin va tenir la setmana del 26 de juny de 1905, en el que la tripulació s'encarà als oficials de l'armada zarista en el port d'Odesa.

Va ser estrenada el 1925 com un estandard de la Revolució Russa que va tenir lloc 8 anys abans. De fet, el film és un encàrrec i vol ser un homenatge a l'intent revolucionari 20 anys abans. La seva intenció propagandística és innegable.

El film està dividit en 5 capítols: 'Homes i cucs', 'Drama a coberta', 'El mort clama', 'L'escala d'Odesa' i 'Trobada amb l'escuadra'.

La seva tècnica de muntatge i propostes en el llenguatge visual és de lo més estudiat de la història del cinema, arribant a ser considerada la millor pel·lícula de la Història durant l'Exposició General de Brussel·les de 1958. A més, dels angles de càmara extrems, il·luminació expressionista o sobreposició d'imatges. L'escena més famosa és, sense dubte, la de l'escala d'Odesa en la que els soldats disparen contra la població... amb el cotxet de bebe baixant sense control per les escales (és una escena de només 6 minuts però amb 165 plans, gairebé un videoclip ;) o una mare portant el seu fill mort en braços. Escenes repetides en múltiples pel·lícules posteriors: com El Padrino, Los intocables, Bananas, Brazil o Los Simpson. Escenes ficticies, que no van succeïr en la realitat però que reforcen la càrrega repressiva de l'exèrcit zarista.

En el moment de la seva estrena va ser prohibida en països com Alemanya, Gran Bretanya, Espanya (no es va estrenar fins el 1977) i França, entre altres.

Tot i que en el film original comptava amb música d'Edmund Meisel ha tingut diversos acompanyaments musicals: la més habitual és l'ús de música clàssica. Pet Shop Boys va compondre una BSO en el 2004 amb l'Orquestra Simfònica de Desde i editada amb el títol de Battleship Potemkin (2005). En la sessió que podrem gaudir diumenge serà Neuromanter -compositor i músic, autodescrit com 'electronic soundscapes'- en el que posarà música original i interpretada en directe mentre veiem el film, com ja féu anteriorment amb 'Metropolis' i 'Nosferatu'. Neuromanter -àlies de Josef Capa- té 3 discs editats: Nirvana (2016), Genesis (2020) i Analogic lifeforms (2023); les seves atmosferes musicals transmeten l'emoció que les imatges del 'Acorazado Potemkin' requereixen.

El sr. Eisentein (que només tenia 26 anys en dirigir el film que ens ocupa), tot i que té altres obres rellevants, el Acorazado Potemkin -segon llargmetratge després de l'excepcional La Huelga (1924)- és un peça humanística amb una potència visual impecable. La força emocional dels rostres, pròpia del cinema mut i que ara ens resulta grotesca, ajuda a reforçar el missatge contundent del film; hem de tenir en compte que el repartiment són persones no professionals. Missatge artístic i polític es donen la mà de forma èpica i visualment perfecta, gens rigurosa amb la Història però de valor emocional i col·lectiva innegable. És l'exemple que narració i emoció poden anar juntes.

Així doncs, una oportunitat única de poder gaudir en pantalla gran i musicada en directe d'aquesta obra mestra de la Història del Cinema... us esperem diumenge a l'Auditori Sixto Mir.