divendres, 20 de juny del 2025

'FOC ALS TRULLS', EXPOSICIO DE MANEL RAGA A ULLDECONA

 

Enguany, a mónFILMAT hem començat i acabat a Ulldecona. Vam tenir un Pròleg de Pedra al Castell i avui divendres tindem un Epíleg als Trulls de l'Oficina de Turisme. Aquestes dues sessions tenen al sr. Manel Raga com a nexe d'unió: en el primer cas, com a programador i 'alma mater' del Cicle Victòria & Savoy; i en el segon, pel projecte cinematogràfic en el que està immers des de fa temps. 

El director de cinema d'Ulldecona està preparant el seu primer llargmetratge, projecte que arrenca des de fa més de 10 anys, quan va cursar el Doctorat de Direcció de Cinema a la 'film.factory' liderat per Bela Tar. Aquell temps d'estudi i vida va anar gestant en Raga un projecte cinematogràfic i que ara vol començar a compartir amb nosaltres.

En els baixos de l'Oficina de Turisme d'Ulldecona, en els trulls, Manel Raga ens mostrarà diferents peces del procès creatiu que ho rematarà amb un teaser del projecte cinematogràfic que està en pre-producció. Tindrem el privilegi de veure unes imatges del nou film en el què està treballant.

Aquest DIVENDRES a les 20:00 arrenca a l'Oficina de Turisme d'Ulldecona.


dilluns, 16 de juny del 2025

VAMPIRESSES D'AHIR I D'AVUI

 

La iniciador fou, sens dubte de cap mena, la mai prou oblidada Francesca Bertini, que amb les seves mans de dits crispats i gest felí, despentinava els pobres galants en les escenes culminants d'amor. Abillada amb túniques que feien ressorgir el record de l'antiga Grècia; amb gesticulacions ampul·loses i unes ulleres profundes, suggeridores de passions tempestuoses que menaven la seva posseïdora a cargolaments inversemblants, cellajunta i tràgicament teatral. Fou la més vamp de totes les seves companyes italianes, puix que Pina Menichelli s'acontentava només de lluir, entres els llavis mig desclosos, les seves dents, mentre feia el cap enrere, espolsant-se la crinera com un lleó emmandrit que es desvetllés. I el dia que Francesca Bertini volgué imitar un xic les estrelles ianquis, que llavors començaven d'enamorar els públics d'arreu del món amb la seva bellesa, fràgil i ingènua, lliure de dramatismes, la Bertini, bloc de glaç, en tocar-li l'aire renovellador es desglaçà.

I per tal de donar més relleu a les protagonistes rosses, ideals, d'ulls blaus, plens d'innocència, i posat de col·legiala, els ianquis crearen la dona fatal, perversa i bruna, que en un no-res es feia seus els galans.

Una de les primeres fou Theda Bara, que avorria els seus directors amb exigències i capricis, no volent en els seus films cap companya que la superés en bellesa, negant-se, si això s'esqueia, a seguir treballant. Fins que l'arraconaren i, oblidant-la, la feren oblidar de tothom.

Nita Naldi: bruna, com les seves predecessores, amb ulls d'ametlló, negríssims, el mateix que els seus cabells, recollits en tamara, amb unes formes exuberants i una sina opulenta. Sensual de cap a peus: una dona amb sentits i sense sentiments, que, en Sangre y arena, feia enfolir d'amor al pobre Valentino. Nita Naldi s'esvaí de pressa, com una boira en eixir el sol.

El sol fou Bebe Daniels, la ingènua partenaire de Harold Lloyd en innombrables films de dues parts, els quals contribuïa a fer un xic passadora la bellesa de la noia.

I, un dia, li donaren un paper forá important en Per què canviar de muller? junt a Glòria Swanson i Thomas Meighan, en el qual film Bebe feia de vampiressa, però una vampiressa sense gaires complicacions espirituals; un vamp un xic inexperta, que àdhuc s'enamorava de la seva víctima, després de fer els impossibles per a enamorar-la, amb poses plenes d'afectació, ulls amb pestanyes quilomètriques, llavis en forma de cor, i una piga de vellut negre damunt la galta esquerra. I seguí fent de vampiressa a desgrat seu. No li plaïa, no s'adeia amb el seu temperament, i aviat fou coneguda en els estudis amb motiu de la "bona noia dolenta de la Realart". Fins que aconseguí, cosa més difícil que de bell antuvi no sembla, espolsar-se el vampirisme i fer papers de bona noia, plena de naturalitat i gràcia, imposant-se com a bona artista, dintre el, per ella, nou gènere.

Però els directors ianquis s'adonaren, excel·lents coneixedors de la volubilitat del públic, que ja s'havia estandaritzat massa la vamp bruna; i, un bon dia, llançaren, amb el megàfon de la seva propaganda per endavant, un film i una nova vampiressa, desconeguda fins llavors. El film es deia Entre tarongers, i el ells qualificaven de vamp era una xicota amb un cos de noi -adé, sina opulenta de Nita Naldi!-, amb uns cabells rossos i estirats, boca de llavis desdibuixats -adeu, llavis en forma de cor de la Daniels!- i celles de verge bizantina. El nom, Greta Garbo. I el món restà astorat. "Allò" podia desvetllar grans passions? "Allò" que només semblava una dona, que ni es bellugava ni s'estremia, ni deixava gairebé traslluir els seus pensaments, ja que cali endevinar-los, ni duia cap piga a la galta, era una vamp? I el públic reaccionà una mica desfavorablement; i no hauria canviat de parer si els ianquis no haguessin imposat Greta amb una propaganda que envoltava de misteri i tenebres la vida senzilla de la star. Ompliren els cinemes de films d'ella, i Greta s'imporà perquè la imposaren.

Passaren una anys sense que ningú fes ombra a la seva puixança, essent reina i senyora de voluntats i pensaments, fent glarie els cors ingenus de les noietes dolces amb els seus posats plens d'exotisme i els seus ulls de parpelles cansades, pregonament torbadors; acabant per absorbir els seus films tota l'atenció del públic, i fent que aques s'adonés que l'única dona del film era ella, apassionada, sensual i amorosa, qualitats aqueixes que no assolia la dameta jove, que semblava, al costat d'ella, un pom de taronges sense un bri de perfum.

I aquest perfum sensual com cap altre, vingué a fer-se'l seu una dona tan dona com podia ser-ho Greta.

Marlene Dietrich. Jannings escollí L'àngel blau per a lluïment seu, i no s'adonà, fins després, que qui s'hi lluïa era la Dietrich: Jannings i el seu art quedaren eclipsats per l'art de Lola-Lola, sexual i inhumana, que es possessionà de l'ànima del pobre professor i l'enfollí amb la seva bellesa concupiscen. La Marlene, dona intel·ligent, procedí d'una manera inversemblant, alterant els costums de les seves companyes: es cobrí púdicament la sina i descobrí les cames, amb unes faldilles minses, curtes, un xic més avall del ventre i un xic més amunt d'on la prudència exigeix. I això agradà. El públic desconeixia l'anatomia  d'aquesta part extrema de les vamps,  i s'embadalí. Després, els directors, temorencs de crear-li odis, la humanitzaren i li donaren els rols de Marocco i Fatalitat.

Una altra vamp, encara, i europea, com la Garbo i la Dietrich, que forma el gran tríptic junt amb elles, però que no té el nom de les seves companyes, perquè els megàfons ianquis no han enlluernat el món amb el seu nom: Brigitte Helm, bellíssima, l'única que poden témer la Garbo i la Dietrich. Brigitte Helm, la dona de perfil més purament clàssic i de cos cinematrogràficament perfecte. L'Atlàntida és Brigitte Helm. Antinea sensual i altiva, indiferent a l'amor dels qui la volen, felina com la pantera que l'acompanya, i que Pabst ha tingut l'encert d'ajuntar. Hieràtica, silenciosa, impenetrable, com els targuis misteriosos que travessen el desert. Grisa com la sorra que el simun arrossega enduent-se-la enfollit d'acì i d'allà, com les passions dels seus enamorats, minsos grans de sorra que van on ella vol. Qui hagi vist L'Atlàntida no podrà oblidar Brigitte Helm, la vamp més bella del tríptic que avui regeix el món. 

                                                          Mercé Rodoreda a Mirador (01/12/1932)

dijous, 12 de juny del 2025

mónFILMAT 2025 #3: LA PROGRAMACIO


 
Després de presentar cartell, la sessió prèvia,  la Inauguració i la Cloenda és hora de parlar-vos de la resta de programació de mónFILMAT 2025. Es tracta d'una programació ben eclèctica i variada amb  13 llargmetratges, 19 curtmetratges i 2 work in progress. Com sempre, totes les sessions són gratuïtes i no cal reserva prèvia. L'espai de projecció principal serà a Lo Pati (a l'interior o a la plaça) i 3 espais exteriors: La Lira, La Perla Creuers i la Plaça de Sant Pere de Les Cases d'Alcanar.

XERRADA: "Fer Cinema en un paisatge rural" per Enrique Buleo
  • DISSABTE 14/06 - 18:30 - Lo Pati. El director Enrique Buleo, que estarà presentant la pel·lícula d'Inauguració (Bodegón con fantasmas) l'endemà ens oferirà la xerrada: "Fer Cinema en un paisatge rural", en la que ens parlarà del què significa realitzar una pel·lícula.

SESSIONS DE CURTMETRATGES:
  • DIJOUS 13/06 - 22:00 - La Perla creuers. mónANIMAT. 11 curts d'animació d'arreu del món que veurem en un espai únic: al mig del riu Ebre.
  • DISSABTE 14/06 - 20:00 - Lo Pati. "Emocions d'aquí i d'allà". 6 curts que ens mostren emocions amb el paisatge com component rellevant.
  • DIUMENGE 15/06 - 12:00 - Lo Pati. "Del paisatge: Autòctons, Al·lòctons i Llunyans". Veurem el curt 'Un rato más' amb presència de la co-directora Ruth Porro del que es van filmar escenes al Delta de l'Ebre. Vanessa Pérez Somacarrera i Antoni Grañana presentaran el seus respectius 'work in progress': Fade Beyond (la primera) i 'Los nens del Delta' (el segon); projectes en els que el paisatge és una peça fonamental. Sessió amb vermut i Dj.
SESSIONS INFANTILS:
  • DIJOUS 12/06 - 10:00 - La Lira Ampostina. 'Guillot i Llebre salven el bosc'. Pack Magic -com cada any- ens proposa una divertida peli carregada d'aventuras i valors com l'amistat i el treball en equip. Sessió per centres educatius d'Amposta.
  • DISSABTE 14/06 - 12:00 - Lo Pati. 'Mavka, la Guardiana del bosc'. Una peli d'Ucraïna que va costar més de 7 anys en poder-se fer. Un viatge a les llegendes i personatges de la cultura eslava. Tindrem esmorzar de Dolços Alemany.

SESSIONS A L'AIRE LLIURE:
  • DIVENDRES 13/06 - 22:00 - Plaça de Lo Pati. 'Bodegón con fantasmas'. L'opera primera en el llargmetratge d'Enrique Buleo, després de 3 curts localitzats en el mateix poble on transcorreix el film: Villanueva de la Jara. El poble del director que ha comptat amb el veïnat per al seu film. Pel·lícula costumista i plena d'humor negre.
  • DISSABTE 14/06 - 22:00 - Plaça Sant Pere de Les Cases d'Alcanar - 'El Salto' + mónFESTIVAL: Vagamundos. Javier Selva el director de Vagamundos vindrà a parlar-nos del seu festival i veurem una de les pelis que van gaudir en aquesta proposta cinematogràfica de Huesca: 'El Salto' de Benito Zambrano, un film necessari sobre l'arribada de migrants creuant l'estret de Gibraltar.
  • DIUMENGE 15/06 - 22:00 - Plaça de Lo Pati. 'Centaures de la nit'. Marc Recha vindrà a mónFILMAT per a presentar el seu nou film: un història en blanc i negre sobre un grup d'invidents que arriben al Monestir de Poblet. Surrealisme i poesia per al film que tancarà mónFILMAT 2025.

RESTA DE SESSIONS A LO PATI:
  • DIJOUS 12/06 - 20:00 - Lo pati. 'L'empire'. La nova marcianada de Bruno Dumont, un star wars en un petit poble pesquer del nord de França.
  • DIVENDRES 13/06 - 18:00 - Lo Pati. 'Polvo serán'. La meravella de Carlos Marqués-Marcet amb la dansa de La Veronal, música de Maria Arnal i una fascinant Angela Molina.
  • DIVENDRES 13/06 - 20:00 Lo Pati. 'La isla de los Faisanes'. El condomini més petit del món, que es reparteixen el seu govern l'estat espanyol i el francès és un lloc de pas de migrants que busquen una nova vida.
  • DISSABTE 14/06 - 16:00 - Lo Pati. 'Grand tour'. Un deliciós i fascinant viatge pel món en aquest film portuguès de Miguel Gomes, en una cuidat i brillant aspecte visual en blanc i negre.
  • DIUMENGE 15/06 - 16:00 - Lo Pati. 'Renàixer'. El nou documental de Mario Pons és una peça autobiogràfica en la que es conjuga el seu passat, la seva obra i la veu col·lectiva d'un territori i una gent que l'acompanya.
  • DIUMENGE 15/06 - 18:00 - Lo Pati. 'Misericordie'. La nova gamberrada d'Alain Guiraudie arriba per dinamitar les convencions socials i provocar-nos. Millor pel·lícula i Millor Guió en el Festival de Valladolid.
  • DIUMENGE 15/06 - 20:00 - Lo Pati. 'Animale'. Situada a la Camarga francesa, una dona s'entrena per ser retalladora en un entorn masculinitzat. Tocs fantàstics i misteriosos... 
13 llargmetratges, 19 curtmetratges i 2 works in progress us esperen durant 4 dies intensos de Cinema i Paisatge. Ja tenim aquí mónFILMAT 2025.


dimarts, 10 de juny del 2025

mónFILMAT 2025 #2: INAUGURACIO I CLOENDA


 
Dijous vinent comença mónFILMAT, Festival Internacional de Cinema i Paisatge després del 'Pròleg de Pedra' del divendres passat al Castell d'Ulldecona. A partir del dijous, ens esperen 4 dies intensos de Cinema .... amb el Paisatge com a protagonista.

Avui us parlo de la Inauguració i la Cloenda amb presència dels directors d'ambdues pel·lícules.

Inaugurarem oficialment mónFILMAT 2025 el DIVENDRES 13/06 a les 22:00 a la PLAÇA DE LO PATI amb 'BODEGON CON FANTASMAS, el debut en el llargmetratge del director i guionista Enrique Buleo que vindrà a presentar-la i l'endemà dissabte a les 18:30 ens oferirà una xerrada sobre l'ofici d'escriure i dirigir cinema des d'un paisatge rural, el seu, el de Villanueva de la Jara. El film és una comèdia negra que ens planteja 5 històries amb 5 tipus de fantasmes diferents, morts, vius i veïnat del poble del director interactuen en aquest film amb aires de Cuerda i Berlanga. Surrealisme i simpatia per a tocar temes tan profunds com la mort i el sentit de la Vida.



La Cloenda el DIUMENGE 15/06 a les 22:00 a la PLAÇA DE LO PATI comptarà amb un dels directors-autors més rellevants a Catalunya: Marc Recha. Vindrà a presentar-nos el seu darrer film: CENTAURES DE LA NIT. Pel·lícula poètica, miestriosa i sensible sobre un grup de persones invidents que arriben al Monestir de Poblet. Ressons de Buñuel per a un film en blanc i negre que ens parla de bellesa i llibertat creativa.

Dues propostes que no us podeu perdre.

Ambdues sessions tindrà foodtruck per a sopar.



dilluns, 9 de juny del 2025

COMIENZOS (by DAVID LYNCH)

 


Comencé como una persona normal, me crié en el noroeste. Mi padre era un investigasdor del Departamento de Agricultura que estudiaba los árboles. Así que yo pasaba mucho tiempo  en el bosque. Y el bosque para un niño es mágico. Vivía en lo que suele considerarse un pueblo perqueño. Mi mundo se reducía al equivalente de una manzana urbana, tal vez dos. Todo ocurría en ese espacio. Todos los sueños, todos los amigos existían dentro de ese pequeño mundo. Pero a mí me parecía enrome y mágico. Tenía mucho tiempo para soñar y estar con los amigos.

Me gusta pintar y me gustaba dibujar. Y a menudo pensaba, equivocado, que cuando te haces adulto dejas de pintar y dibujar y te dedicas a cosas más serias. En noveno curso mi familia se mudó a Alexandria, en Virginia. Una noche, en el jardín delantero de la casa de mi novia, conocí a un tipo llamado Toby Keeler. Mientras charlàbamos, me contó que su padre era pintor. Pensé que tal vez se refiriese a pintos de brocha gorda, pero la conversación acabó revelándome que de hecho su padre era un excelente artista.

Aquella conversación cambió mi vida. Hasta entonces la ciencia me había despertado cierto interés, pero de pronto supe que quería ser pintor. Y quería llevar un vida de artista.

David Lynch (2006:19). Atrapa el pez dorado, 2022