Molts estan d'acord que ha estat un festival de Cannes 'rarot', fins i tot, amb una mica de mal rotllo.
L'edició número 71 del Festival de Cannes tingué lloc del 08 al 19 de maig, abans de començar ja tenien algunes polèmiques: un Netflix que retirava produccions pròpies com a protesta per no deixar-lo optar a premi, unes prohibicions de fer selfies a la catifa vermella o exigències a les actrius d'anar amb talons; i una reivindicació femenina donada la baixa participació de dones en la programació (programació feta, bàsicament, per un equip de seleccionadors majoritàriament masculins) ... tot això feia preveure una festival 'mogudet'.
Per a començar, moltes estrelles de Hollywood van decidir no anar, per tant, poques festes nocturnes.
Un acte central del festival fou la reivindicació de 82 dones del món del cinema que a les escales del Palau de Festivals i Congressos volien evidenciar que, en 71 anys, només han pujat -com a directores- 82 dones davant dels més de 1000 homes. De fet, en aquest Cannes 2018, 3 directores davant dels vint i llargs de directors. Un capítol a banda mereix el contundent discurs que pronuncià Asia Argento tot explicant com el sr. Weinstein la va violar amb 21 anys, precisament, en un Festival de Cannes.
Serà un Cannes marcat per films reivindicatius: Lazzaro Felice (d'Alicia Rohrwacher sobre l'explotació fet de forma poètica), Dogman (la nova peli de Matteo Garrone -director de Gomorra- un film tan violent com bell)...
Films destacables:
- El libro de la imágenes, de Jean-Luc Godard, que amb 87 anys continua al peu del canó amb un cinema tan experimental com raruno)
- Shoplifters, la nova delícia de Hirokazu Kore-Eda
- Blackkkklansman, el nou film d'Spike Lee, alegat contra el racisme i contra Donald Trump.
- Calafarnaum, de Nadine Labaki, sobre 2 nens que sobrevivuen pels carrers de Beirut
- Todos saben, d'Asghar Farhai, amb la Penélope Cruz i Javier Bardem.
- The house that Jack built, de Lars von Trier, l'esperat nou film del director amb Uma Thurman, Matt Dillon i Bruno Ganz i carregat de mutilacions i violència per explicar-nos els 5 crims d'un psicòpata en sèrie.
- Mirai, de Mamory Hosoda, un digne hereu de l'esperit de Miyazaki per una film d'animació sobre la història d'un nen de 3 anys que li arriba una germana i amb ella la gelosia però també la imaginació.
A la llista de pendents!
El Premis:
§ Palma de Oro: Shoplifters,
de Hirokazu Kore-eda
§ Gran Premio del Jurado: BlacKkKlansman,
de Spike Lee
§ Premio del Jurado: Capharnaüm,
de Nadine Labaki
§ Palma de Oro “especial”: Le
livre d’image, de Jean-Luc Godard
§ Dirección: Pawel
Pawlikowski, por Cold War
§ Guion: Ex aequeo: Three
faces, de Jafar Panahi, y Lazzaro felice, de Alice Rohrwacher
§ Interpretación masculina:
Marcello Fonte, por Dogman, de Mateo Garrone
§ Interpretación femenina: Samal
Yeslyamova por Ayka, de Sergueï Dvortsevoy
§ Caméra d'or (Mejor ópera prima): Girls,
de Lukas Dhont
§
Premio Fipresci: Burning,
de Lee Chang-dong