Es tracta d'una pel·lícula nordamericana de 1987 que adapta el llibre The Untouchables (1957) d'Eliot Ness i Oscar Fraley. Per tant, el film té una base en fets reals i en la feina que l'agent federal Eliot Ness va fer per a poder jutjar al principal mafiós de Xicago -Al Capone- en plena Llei Seca, als anys '30 del segle XX.
Amb un repartiment de luxe en aquella època: Kevin Costner, Sean Connery, Andy Garcia i un convincent Robert de Niro com a Al Capone. Abans que Kevin Costner es va pensar en William Hurt, Mel Gibson, Harrison Ford, Michael Douglas o Don Johson, però o estaven ocupats o van declinar l'oferta. El sr. De Niro, en la línia del seu mètode d'interpretació, va engordar 12 kilos per a posar-se en el paper del cap de la màfia.
Sembla ser que Brian de Palma volia rodar-la en blanc i negre però la productora no del va deixar... va acatar fer-la en color per a poder mantenir el seu lloc com director. La brillant BSO del mestre Ennio Morricone és un dels motius de que el film sobresurti com ho fa. Una altre motiu és el guionista principal: el sr. David Mamet, un dels guionistes més brillants de l'època i també director d'alguns dels seus guions: Casa de juegos (1987), Glengarry Glen Ross (1992), Vania en la Calle 42 (1994), entre d'altres.
El film va estar nominat a 4 Oscar (Actor Secundari, BSO, Disseny de Vestuari i Direcció Artística) de les que va aconseguir només el de millor Actor Secundari per a Sean Connery.
El sr. Brian de Palma és un d'aquells directors infravalorats que mereix ser revisitat. La que veurem diumenge potser no és la seva millor pel·lícula però el seu caràcter monumental i d'aires clàssics la va convertir en una de les més populars i reconegudes del director. El sr. De Palma es va autoanomenar ressurrecció d'Alfred Hitchcock, referenciant i homenatjant molts dels trets característics del mestre de 'Psicosis'. Però l'homenatge més clar en aquest film que ens ocupa és la baixada del cotxet per les escales al més pur Eisenstein del Cuirassat Potemkin.
Aquest diumenge, doncs, tenim un d'aquells clàssics contemporanis que no us podeu perdre. Gaudir-la en pantalla gran serà tot un luxe !!!